Matillin
25-05-2011, 16:28
Jag har 3 st fönsterblomlådor som jag ska plantera sommarblommor i.
Vill ha tips på vad jag ska plantera.
Det behöver vara soltåligt och blåståligt.
Pelargoner hade jag förra året men skulle vilja testa något annat nu.
Nivestaahl
25-05-2011, 17:28
Krasse, min ständiga favorit!
Finns i en mängd färger och de växer så de knakar och fyller ut över alla breddar, både slingerkrassen och buskkrassen. Dessutom passa den alla typer av hus och inredningsstilar. En ständig vinnare!
Matillin
25-05-2011, 19:22
Krasse där lärde jag mig något nytt för krasse trodde jag var någonting man åt :-) Googlade lite snabbt och såg att det fanns väldigt många olika sorter. Jag är inte så förtjust i gult, vilken sort odlar du, eller rekomenderar? Vårt hus är vitt och rött.
merlin68
25-05-2011, 19:28
var ska du ha fönsterlådorna? Råden blir ju olika om du t ex ska ha de på övre våningen ska det vara hängväxter men om du har lådorna på nedre plan kan du ta "upprättstående växter". Öppnas dina fönster inåt eller uppåt? Det kan bli jobbigt med bvattningen om de öppnas utåt?
Alexander-VG-zon3
25-05-2011, 19:56
dessa ettåriga sommarblommor har jag köpt i år, Portlak - Portulaca spp. har haft lite andra varianter innan någon sommar, finns både i enkla och dubbla blommor i alla möjliga färger.
mina detta år
http://www.pixbox.se/pic_show_id32424790.htmltål blåst, sol, hårt regn, torka, värme och även kyla men inte frost. låga men också hängande och funkar bra i ampel.
kicki572
05-06-2011, 08:11
I år har jag sommarnejlika, petunia, stjärnöga, sommarflox och lobelia i olika varianter. Brukar variera lite från år till år.
Eva i Skåne
05-06-2011, 09:45
I år har jag bara petunior i alla lådorna eftersom jag fick 50 plantor av min frösådd
Annars tycker jag också det är kul att variera och blanda. Lobelia som väver in sig med andra växter brukar alltid vara ett bra komplement, finns ju i många varianter och färger. En annan hängande som fyller ut är min favorit: snöflinga (sutera). Den växer och blommar fram till frost -även i skugga.
Verbena är ett annat tips. Massor av färger och finns både häng och "vanlig".
malcolm
05-06-2011, 10:54
Inget slår petunia i balkonlådor fast en del rynkar på näsan åt dem då de är så vanliga men de finns i otaliga färger så det behöver inte bli tråkigt.
Matillin
12-06-2011, 19:32
Det blev faktiskt hängpetunia i blomlådorna. En vit variant med rosa i mitten, superfina. I ampeln blev det lila petunia och snöflinga och i de stora blomlådorna på balkongen rosenskära med en rödbladig växt runt omkring.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.