LottaBodil
Hej!

Jag har precis planterat klättervildvin Engelmanni vid ett plank i sydläge i Malmö.
Är så väldigt nyfiken på hur mycket jag kan räkna med att det växer i sommar?

Det är ett staket , 6 m brett och 1,2 m högt med en överliggare på 1,8 och jag vill att vildvinet ska täcka hela, speciellt mellanrummet mellan staketet och överliggaren.
Är det någon som har en gissning på ungefär hur lång tid det tar? Är så nyfiken.

Tack på förhand!
Bodil
emmalofo
Åh, grattis, klättervildvin som är så vackert!

Vi planterade en planta på framsidan för tre år sedan, som skulle rama in ett fönster. Första året hade den inget bra stöd att klättra på, och inte så mycket hände. Nu efter tre år täcker den hela spaljen, ca 3*3 meter och hänger ner från toppen.

När den väl etablerat sig gick det undan.
LottaBodil
Tack för svar!
Inte så mycket att hoppas på i år då men nästa år kanske den täcker lite då.
Och nu undrar jag om jag måste fixa något bättre för den att klättra på? Eller klarar den att klättra på staketet som består av liggande plankor, dubbelsidigt med ca 5 cm mellan plankorna på varje sida?
emmalofo
Om det är klättervildvin du har (och inte rådhusvin) så klättrar den med små hängen.

Vårt exemplar har en spalje med smala ribbor att "klättra" på, men jag binder upp den då jag inte tycker den fäster så bra av sig själv. De långa rankorna blåser ner om jag inte binder upp dem. Så kan man ju inte hålla på i längden, men om jag nu binder upp de grövsta stammarna så får resten växa som det vill sen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon