RonjaRövardotter
Vi har massor med träd och en "oändlig" gräsmatta. Nu är min tanke att jag ska så marktäckare under en del träd för att dels liva upp trädgården och samtidigt få lite, lite mindre att klippa.

Vi bor i zon 7, det blåser utav he----e och är allmänt snorkallt. Vi har hägg och rönnar, vilka marktäckare föreslår ni att vi ska satsa på?

Är också förtjust i humle, skulle man kunna tänka sig att sätta humle runt ett träd så den kan växa på trädet? Åsikter om detta?

1000- tackkramar för alla svar!
kerstin z5-6
[attachment=60943:full_175_p858.jpg]

Jag tror du blir besviken om du bara sår frön runt träden,det är mkt svårt att få perenna låga växter att gro och etablera sig i gräs.. o rensning?
Varför inte ta bort gräsmattan runt ett par träd och plantera i stället?
Då är ju urvalet så mkt större.Att det är kallt i z7 spelar inte så stor roll med perenner.Finns massor du kan ha,olika fetknoppar sippor, fjällvallmo alpiner med mera

har förrymd humle i en av mina rönnar-det är inte snyggt direkt
Däremot på en välvd spalje
RonjaRövardotter
Man tack, jag menade att jag skulle plantera inte fröså :0), Attans, då blir inte humle i träd någon hit alltså, typiskt. Otroligt tjusigt med spaljen, det skulle jag gärna ha men jag måste ta itu med alla mina andra projekt först! Jag ska genast kolla upp dina förslag. tusen, tusen tack!
kerstin z5-6
OK smile.gif då missförstod jag din text:)
En tät och med tiden blåblommande matta får du av vinca minor.Den rotar sig snabbt har blanka blad och blommar fint tidigt.Ska man plantera annat i vinca mattan bör det vara stadiga perenner som klarar konkurrensen.
Vårlökar som narcisser brukar klara z7 bra och är fina under träd på våren
Tovsippa är en tuff växt som klarar kallt klimat samt väldigt många i släktet klockor-campanula
ostron5.jpg Ostronört-mertensia maritima
Ostronört mertensia maritima täcker öppen yta snabbt och är trevlig, blommar blått

RonjaRövardotter
Å tack för fler förslag, ska kolla upp dem. Fetknopp har jag växande vilt häromkring och det har jag planterar kring vår gamla källare - urtjusigt. Det ska jag nog satsa på runt träden också!

Hur lägger jag upp bilder? Jag har nämligen ett grillhus som jag kom på att jag ev kan så humle intill så att den kan växa på huset. Vill lägga upp bild så ni ser hur det ser ut.
Gåsis
Ostronörten vägrar övervintra hos mig i zon sju. Men den växer sig ju stor bara på en sommar.

/Åsa
kerstin z5-6
Aj då..hur är det med andra mertensia då? Går de bättre?

Ronja-du kan skapa ett album via din profil, eller ladda upp en bild direkt från din dator i ett inlägg(Längst ner i rutan bifogade filer)Bilden bör inte vara jättestor-håll den runt 700 pixlar
RonjaRövardotter

Vad tror ni om att plantera humla runt grillhuset?

http://cdn05.dayviews.com/60/_u3/_u1/_u7/_..._1306415142.jpg

http://cdn05.dayviews.com/53/_u3/_u1/_u7/_..._1306415150.jpg
kerstin z5-6
Där tror jag den passar fint!
RonjaRövardotter
Precis vad jag ville höra!!!! smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon