Full version: Sjuk vinbärsbuske?
Nybörjarinnan
Hej

Är det så att min vinbärsbuske är sjuk eller har jag bara misskött den?

Jag satte en svarta vinbärsbuske i höstas och den verkade ta sig fint men nu har den fått några gula blad. Den har blommat och det är vinbär på gång så jag trodde att allt var frid och fröjd men så såg jag de gula bladen. Den står på lerig jord och jag kanske har varit lite dålig på att gödsla blush.gif Vad kan det vara som är fel?

Åsa, mälardalen zon 2
Vatten... Nyplanterade växter behöver rejäla rotblötor från tidig vår (nyplanterat brukar inte behöva gödslas, gödsel kan faktiskt förvärra vattenbristen)
Shabbadang
CITAT (Nybörjarinnan @ 25-05-2011, 19:52) *
Hej

Är det så att min vinbärsbuske är sjuk eller har jag bara misskött den?

Jag satte en svarta vinbärsbuske i höstas och den verkade ta sig fint men nu har den fått några gula blad. Den har blommat och det är vinbär på gång så jag trodde att allt var frid och fröjd men så såg jag de gula bladen. Den står på lerig jord och jag kanske har varit lite dålig på att gödsla blush.gif Vad kan det vara som är fel?

Lerig jord... Är det hård, mullfattig lera? Håller du jorden öppen runt busken? Speciellt om jorden är mindre idealisk så är det viktigt att man håller öppen jord kring busken tills den själv täcker marken. Täck gärna med gräsklipp runt busken så att den får näring och det håller även ogräset borta.
Nybörjarinnan
Vilka bra tips! Tack ska ni ha!

Det har regnat en del på sistonde så den borde ha vatten men jag ska kolla extra. Jag får ta och rensa lite extra runt den, det kan nog finnas ett och annat ogräs där.
MissLeia
CITAT (Nybörjarinnan @ 26-05-2011, 21:41) *
Vilka bra tips! Tack ska ni ha!

Det har regnat en del på sistonde så den borde ha vatten men jag ska kolla extra. Jag får ta och rensa lite extra runt den, det kan nog finnas ett och annat ogräs där.

Jag satte en vinbärsbuske i lerjord i slänt här för tre år sedan och den har trillskats. Efter att ha häckat runt här på odla.se och snappat upp i var och varannan tråd om vikten av extravattnande så har jag verkligen vattnat, vattnat, vattnat denna våren. Mycket nyplanterat dessa år. Och jisses vilken fart allt tagit helt plötsligt! Regnet tycks ej vara tillräckligt har jag insett.
Nybörjarinnan
Aha, mer mer MER vatten alltså. Jag ska prova det!
MissLeia
CITAT (Nybörjarinnan @ 27-05-2011, 22:36) *
Aha, mer mer MER vatten alltså. Jag ska prova det!

Inget småduttande med vatten hela tiden utan rejäla rotblötor mellan varven, det gäller allt nyplanterat i några år. Jag har stått och skvätt med slangen och trodde att det var fullt tillräckligt men tror nästan att det är bättre att ta en rejäl vattenkanna med regnvatten och köra redigt regelbundet på respektive planta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon