Full version: Identifiering
HelénE
Hittar fortfarande efter 5 år växter jag inte tidigare upptäckt i min trädgård.

I dag hittade jag denna oerhört söta lilla blomma, fanns ett större bestånd under ett bestånd syrener, någon som vet vad det är?

[attachment=60946:168.JPG]

Sen har vi nästa, den dök upp en liknande men mer mörkblå i en annan rabatt förra året, detta ex nu är mer åt rosa hållet men ser i övrigt exakt lika ut:

[attachment=60947:169.JPG]

Sen slutligen har jag en förväxt buske eller nåt sorts träd som jag undrat länge över vad det är, nu såg jag att den blommade så då kanske det är lite lättare att få reda på vad det är än när det bara är blad. Har inte sett några direkta bär på den, men vi har mycket fåglar som mumsar bär så jag kanske inte hunnit märka det:

[attachment=60948:170.JPG]
Hela busken/trädet på håll:
[attachment=60949:171.JPG]

Helén
KRT
Nr 1 är myskmandra! Bildar "kuddar" och trivs i halvskugga (måste flytta mina smile.gif )

Nr 2 har jag också i trädgården utan att veta vad den heter så jag är lika nyfiken som du smile.gif

Trädet vet jag inte riktigt, kan det vara någon typ av kornell?
HelénE
CITAT (KRT @ 25-05-2011, 22:35) *
Nr 1 är myskmandra! Bildar "kuddar" och trivs i halvskugga (måste flytta mina smile.gif )

Nr 2 har jag också i trädgården utan att veta vad den heter så jag är lika nyfiken som du smile.gif

Trädet vet jag inte riktigt, kan det vara någon typ av kornell?

Myskmadra, TACK!
Ja de stör i österläge och som sagt nästan dolda under syrenerna så de verkar ju trivas där, synd bara att man knappt ser dem. Får kanske pröva att stamma upp syrenen lite, fast då kanske inte myskmadran trivs.

Men jag har några andra lite skuggiga partier, ska pröva att flytta lite sen för det fanns många att ta av.

Helén
Eva i Skåne
nr 2. Klockhyacint?
*Stintan*
2:an ser ut som klockhyacint
HelénE
Klockhyacint, tack!

Återstår bara busken/trädet att fundera på.

Heén
*Stintan*
Misstänker att det är någon sorts olvon.
HelénE
CITAT (*Stintan* @ 26-05-2011, 12:47) *
Misstänker att det är någon sorts olvon.

Har funderat på olvon men bladen tycker jag itne ser ut som de bilder på olvon jag sett, men det kanske finns olika?

Helén
kerstin z5-6
det finns massor av olika olvon, jag tror det jag med, övriga är rätt:)
HelénE
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-05-2011, 19:54) *
det finns massor av olika olvon, jag tror det jag med, övriga är rätt:)

Har googlat lite nu på olvon och faktiskt hittat några som är rätt lika.
Rätt lustigt, min första tanke när jag flyttade hit var just olvon, vet inte varför, hade inget belägg för det, sen har flera sagt att de ser annorlunda ut och i mina böcker s har de ju inte heller sett ut som mitt.

Men det är nog ett olvon.
Tack alla!

Har en annan stor buske som jag inte heller vet vad det är, den är bara knopp på nu, men de olvonbilder jag hittade på google så fanns det några som nog liknade den också. Ska kolla mera när blommorna slagit ut.

Helén
glee
Det är nog parkolvon, viburnum lantana.
HelénE
CITAT (glee @ 27-05-2011, 21:04) *
Det är nog parkolvon, viburnum lantana.

Det stämmer nog. Min är dock nog något förvuxen.

Tack för all hjälp!

Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon