Full version: Äckligt kladd
Orkidétjuven
Hämtat ur SOF
[attachment=60951:Tornseglare1.jpg][attachment=60952:Tornseglare2.jpg]
Ett extremt kladdigt medel marknadsförs och används i Sverige för att bli av med oönskade fåglar. Medlet är så kladdigt och klistrigt att fåglar som får det på sig förlorar flygförmågan. Den gångna helgen hittades två tornseglare vid ett bostadsområde i Stockholm. Där hade ett saneringsföretag använt medlet för att komma till rätta med ”fågelproblem”. Båda tornseglarna var dödligt skadade.
SOF kräver nu i ett första steg att både försäljning och användning av medlet (Bird Proof Gel) stoppas omedelbart. Företagen i fråga ges med andra ord en chans att själva agera. Men om inte medlet stoppas, kommer SOF att lämna in en polisanmälan gällande olaga jakt.
I det aktuella fallet i Stockholm hade medlet använts för att hindra fåglar att sätta sig i anslutning till husets takrännor. Där hade tornseglare kommit i kontakt med medlet och blivit så nedkladdade att de förlorade flygförmågan. Den ena av fåglarna var mycket kraftigt nedkladdad på såväl kroppens undersida som på vingarna.
Det företag som marknadsför medlet i Sverige skriver på sin hemsida att det inte får användas där det finns småfåglar. Medlet skall i stället riktas mot duvor, kråkfåglar och måsar (som då tydligen bara skall få medlet på sina fötter och därefter undvika området). Men denna uppmaning saknar mening eftersom småfåglar finns i stort sett överallt, och SOF kan inte se någon användning av medlet där det inte riskerar att skada fåglar dödligt.
Att tornseglare drabbas är särskilt allvarligt eftersom denna art hör till dem som minskar allra mest i Sverige. Sedan 1998 har det svenska beståndet halverats enligt Svensk Häckfågeltaxering.

"Medlet skall i stället riktas mot duvor, kråkfåglar och måsar (som då tydligen bara skall få medlet på sina fötter och därefter undvika området)"
OCh vad är garantin på att de lämnar området. Och vad händer när de med sina kladdiga fötter kliar sig i fjäderdräkten. Ska de stå på ett ben, med det andra fast i fjädrar?
sick.gif
Gossen Ruda
Bedrövligt.
Skruttis
Fy f-n vad taskigt. fear.gif
Kan de inte hitta något långsammare/plågsammare sätt. De borde få truten igenklistrade själva istället. sick.gif

Edit: Jag kunde inte låta bli.
Jag skickade iväg ett mail till ett svenskt företag som säljer den smörjan och ville få de att tänka om, samt refererade till SOF och vad det gjort mot fåglarna. Hoppas att det kan göra någon skillnad om tillräckligt många reagerar mot detta djurplågeri.
Meriona
Så vidrigt! Man får hoppas att medlet förbjuds! sad.gif
Myosotis
Fy fan. sick.gif

Tack för info, Orkidétjuven, detta hade jag inte hört talas om.
Överbölingen
De metoderna tar jag avstånd ifrån.
Skickliga kommunjägare klarar skydds/hygienjakten på ett humanare sätt.
Överbölingen
Men ang mitt sista inlägg.
Grannfrun till sonen ringer upprörd – Kan du inte få tyst på din jävla hund?
Sonen tittar ut genom fönstret och ser en räv demonstrativt sittande utanför rastgården, stirrande på jämthundstiken. Tacka fan för att hon skäller fast det är mitt i ett bostadsområde.
Jesper ringer kommunjägaren. Svaret blir att polisen måste beordra jakten. Han ringer polisen som säger – Ta in hunden!.
Inte f-n skall en räv springa runt i villaområden med kattor som springer överallt runtvillaområdet. Någon rådde ju om dem. Dessutom finns det familjer som håller kaniner.

En kommunal och polisiär flathet och oförståelse finns tyvärr. Hade Jesper tagit fram hagelbössa och plockat bort räven hade ett antal kattor och grannkaniner klarat sig. Men att göra en "Runar" är inte poppulärt.

Uräkta trådslirandet!
Orkidétjuven
Bird X som säljer och tillverkar medlet i USA har i sin slogan "Humane bird control since 1964"
Hur humant är detta då? Här skriver de på sin sida även starar och gråsparv. Ska man tala om för alla andra småfåglar att inte komma dit?
De måste väl själva vara medvetna om detta problem?

Än sak att Staren är invasiv i USA, men detta är fortfarande inte rätt sätt att råda bot på dem.

http://www.bird-x.com/bird-proof-gel-p-35.html

Kan tänka mig att en hel del folk utan kunskap köper och slätar ut detta utan att tänka på konsekvenserna.

Skruttis
Jag fick mailsvar från det svenska företaget jag skrev till, som är återförsäljare av geggan.
De svarade att de två döda tornseglarna var första gången de hört talas om problem med detta och att de startat en utredning. De ville gärna också veta om jag hört talas om något annat fall där fåglar råkat illa ut.
Om ni vet något mer fall så tala gärna om det för mig så kan jag vidarebefordra detta till företaget.
Eller så får ni veta min kontakt så ni själva kan tala om det.
Gossen Ruda
CITAT (Överbölingen @ 26-05-2011, 22:11) *
Men ang mitt sista inlägg.
Grannfrun till sonen ringer upprörd – Kan du inte få tyst på din jävla hund?
Sonen tittar ut genom fönstret och ser en räv demonstrativt sittande utanför rastgården, stirrande på jämthundstiken. Tacka fan för att hon skäller fast det är mitt i ett bostadsområde.
Jesper ringer kommunjägaren. Svaret blir att polisen måste beordra jakten. Han ringer polisen som säger – Ta in hunden!.
Inte f-n skall en räv springa runt i villaområden med kattor som springer överallt runtvillaområdet. Någon rådde ju om dem. Dessutom finns det familjer som håller kaniner.

En kommunal och polisiär flathet och oförståelse finns tyvärr. Hade Jesper tagit fram hagelbössa och plockat bort räven hade ett antal kattor och grannkaniner klarat sig. Men att göra en "Runar" är inte poppulärt.

Uräkta trådslirandet!

Jag skulle nog föredra att ha en räv i området framför frispringande katter och skällande hundar.
amaira
CITAT (Gossen Ruda @ 27-05-2011, 08:53) *
Jag skulle nog föredra att ha en räv i området framför frispringande katter och skällande hundar.

Jag med. Det är många vilda djur som "flyttat" in till stan. Eller snarare lärt sig leva stadsliv, när mänsklig bebyggelse brer ut sig så deras tidigare områden krymper.

Naturen finns överallt!! Till och med i stan (och i villaförorter). Inte bara rävar och rådjur och grävlingar, mm, utan även småfåglar, större fåglar, olika växter, och allt möjligt levande lär om sig till att bo i staden. Alla vill ju överleva. Inte bara människan. Det finns natur att vara rädd om även i stan som sagt.

Jag som inte är jägare (och har haft både höns, kanininer, kalkoner, ankor) gillar rävar. Det ligger på MIG att skydda mina husdjur, och det går alldeles utmärkt.

Och kladd-medlet är alldeles vidrigt!
Orkidétjuven
Jag tycker att två fall är tillräckligt för att visa att skador kan hända. Hur många fler fåglar ska dö på kuppen innan medlet försvinner. Saker som detta borde inte folk kunna få tag på.
zaaritha
Vad grymt! SÅ hemskt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon