Full version: flamingo
star k
Har en Flamingo som ser lite ledsen ut. Fick den förra hösten och ställde den som vanligt på ledig plats i fönstret. Den är liten, ca 25 cm hög men det ser ut som om den är nerklippt rejält för stammen är lite vedartad.... Problemet är att den växer inte ett dugg. Ser allmänt ledsen ut och nu har jag upptäckt att yttre lagret på jorden har som ljust mjöl utspritt.... något blad har också ljusa "prickar" insprängda i bladen.
Någon som vet vad det kan vara? Är den sjuk? Vad göra?
star k
Ingen som vet? Nu har nästan alla större blad trillat av. Jag tog upp den ur krukan och hittade fullt av vita prickar fullt synliga för ögat.....!? Är det löss av något slag - eller vad?

Har delat på plantan och tagit några sticklingar. Sköljt ordentligt och isolerat herrskapet! Några plantor från moderplantan har jag fått några rötter på. Testar att skölja och plantera igen - men är det ullöss blir det kanske inget med dessa heller? Jag har inte sett några vita skumansamlingar på själva trädet, så då är det kanske inte ullöss utan....Vadå?
Finns det hopp eller bara slänga?

Finns det någon krukexpert på forumet som kan ge mig lite goda råd!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon