CeciliaR
Jag har en vän som förälskat sig i en irländare som just blir färdig hortonom och han vill gärna flytta hit. De har kontaktat alla de uppenbara alternativen (tror dom) med brev och cv men jag tänkte att jag kan fråga här om tips på ställen där hans utbildning kunde komma till användning. Han vill gärna jobba i någon större park/trädgård där han kan få använda sig av sin utbildning och han har som jag förstår det erfarenhet och stort engagemang. Kan ni tipsa om trädgårdar i södra landsändan som det kunde vara ide för honom att kontakta (småland, blekinge och skåne är bäst om de ska kunna träffas mer än de gör nu men även angränsande län är säkert av intresse)?
Åsa, mälardalen zon 2
Om man bara vill jobba på park/trädgård blir det enormt svårt vi har ganska få såna i sverige (jämfört med GB) och praktikanter slåss om att få vara på dem, samt jobbsäsongen är nästan lika kort som våran sommar. Och i Sverige förväntas ofta praktikanter jobba gratis och kan man få en gratis praktikant ex. från en trädgårdsskola är det inte så lockande att ta nån man måste betala för.

Jag tror man har större chans ifall man även testar alla anläggnings och skötselfirmor, säsongen är något längre samt kan man köra traktorer och liknande kanske man kan få jobba kvar på vintern (snöskottning). Kanske inget drömjobb ifall man är hortonom men vill man ha jobb får man testa alla möjligheter. Ev. kan även kyrkan ha jobb det finns fortfarande många kyrkoförvaltningar som sköter om sina egna kyrkogårdar och är man lite händig kanske man kan få jobba på vintern som vaktmästare samt snöskottare (+gravar grävs ju även på vintern)
CeciliaR
Det låter inte muntert för kärleken men tack för förslagen sad.gif Han har redan ett jobb i en trädgård han är mycket stolt över där han jobbat innan och under utbildningen och att skotta snö och gräva gravar efter en lång kvalificerad utbildning är nog inte något man önskar. Realitet är en sak men jag tror att det nog inte blir någon flytt om han får kasta sin dröm och utbildning åt sidan på köpet.

Så för att återgå till frågan om möjliga om än orealistiska platser att höra av sig till?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon