Full version: Nybrjarens Klagan!
Varia
Nu blir man lite smtt tokig, Har stt Tomater och Gurkor i 3 omgngar nu, frsta sdden gjorde jag i brjan av April.

Frsta vndan, D vergdsla jag..... Andra gngen, D brnde jag dom i solen......
Och Nu nr jag varken haft dom i dligt lge,ver gdslat eller missktt dom. S dr dom fr mig. Denna gngen vissnar dom...
Vad kan jag ha klantat till denna gng!? Ngon som kan hjlpa en Nybrjare med nskan om att lyckas...

Kan tillgga att Mina vatten meloner,majs och brytbnor vxer s det knakar, s varfr vill inte gurkan och Tomaten?
Kan det vara fel sorts Gurkor eller tomater??

kerstin z5-6
ledsen men jag odlar inget tbart.. jag tror du varit fr snll dvs du har vattnat fr mkt, o haft fr dligt ljus fr dina sdder
Platinum
Om dom vissnar, fr mycket ljus i frhllande till resten...lagom r bst.
Varia
Efter en natts hyfsad smn,Misstnker jag nstan fr kraftig jord och fr lite sol.

Lste p jord frpackningen att jorden jag anvnt till sista sdden, r fr jordfrbttring!! kan den vara fr gdslad?
Och plantorna har skjutit mycket och blivit vldigt "gngliga". S fr lite sol kanske?

S nu ska jag bygga mig en drivbnk inne, fr upp drivning av plantor.
Vatten tt lda dr jag kan stlla ner krukorna ( Bevattning under ifrn )
Och ngra bra Lysrr.
HelnE
CITAT (Varia @ 26-05-2011, 08:29) *
Efter en natts hyfsad smn,Misstnker jag nstan fr kraftig jord och fr lite sol.

Lste p jord frpackningen att jorden jag anvnt till sista sdden, r fr jordfrbttring!! kan den vara fr gdslad?
Och plantorna har skjutit mycket och blivit vldigt "gngliga". S fr lite sol kanske?
S nu ska jag bygga mig en drivbnk inne, fr upp drivning av plantor.
Vatten tt lda dr jag kan stlla ner krukorna ( Bevattning under ifrn )
Och ngra bra Lysrr.

Gurkor vet jag inget om men om tomaterna fortfarande lever och de blivit hga o rangliga s kan du nog rdda dem genom att plantera dem djurt, ner till understa bladparet och s nyper du av om det r ngra vissna blad.

Jag har aldrig varit med om att mina tomater varit knsliga fr att f fr gdslad jord, ens i start, men jag kanske haft tur. Du har mjligen inte vattnat dem FR mycket? Tomatplantor klarar oftast att bli lite torra, inte som ken givetvis men de behver inte vara genomblta hela tiden.

Hur som helst, frsk plangtera om dem djupt, jag vet inte hur hga de r nu men minst ett 1L krl, tex. en tetrapak, eller strre, lite mer normal jod (blomjord brukar funkar fr mig) och lt dem st ljust men inte i brnnande solsken. En tyllgarding i fnstret mellan tomaterna brukar funka perfekt.

Heln
kicki572
Brukar s alla frsdder i torvjord och tomater frsta dagarna i mars p fnsterbrdan i en liten plastlda. Kan inte misslyckas om man bara ser till att de fr vatten nr jorden blir torr. Skolar om nr de blir ca 5 cm och har ngra blad och stter dem djupt, en i var kruka. Placeras s ljust som mjligt.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon