CITAT (Varia @ 26-05-2011, 08:29)

Efter en natts hyfsad sömn,Misstänker jag nästan för kraftig jord och för lite sol.
Läste på jord förpackningen att jorden jag använt till sista sådden, är för jordförbättring!! kan den vara för gödslad?
Och plantorna har skjutit mycket och blivit väldigt "gängliga". Så för lite sol kanske?
Så nu ska jag bygga mig en drivbänk inne, för upp drivning av plantor.
Vatten tät låda där jag kan ställa ner krukorna ( Bevattning under ifrån )
Och några bra Lysrör.
Gurkor vet jag inget om men om tomaterna fortfarande lever och de blivit höga o rangliga så kan du nog rädda dem genom att plantera dem djurt, ner till understa bladparet och så nyper du av om det är några vissna blad.
Jag har aldrig varit med om att mina tomater varit känsliga för att få för gödslad jord, ens i start, men jag kanske haft tur. Du har möjligen inte vattnat dem FÖR mycket? Tomatplantor klarar oftast att bli lite torra, inte som öken givetvis men de behöver inte vara genomblöta hela tiden.
Hur som helst, försök plangtera om dem djupt, jag vet inte hur höga de är nu men minst ett 1L kärl, tex. en tetrapak, eller större, lite mer normal jod (blomjord brukar funkar för mig) och låt dem stå ljust men inte i brännande solsken. En tyllgarding i fönstret mellan tomaterna brukar funka perfekt.
Helén