Full version: Nybörjarens Klagan!
Varia
Nu blir man lite smått tokig, Har sått Tomater och Gurkor i 3 omgångar nu, första sådden gjorde jag i början av April.

Första vändan, Då övergödsla jag..... Andra gången, Då brände jag dom i solen......
Och Nu när jag varken haft dom i dåligt läge,över gödslat eller misskött dom. Så dör dom för mig. Denna gången vissnar dom...
Vad kan jag ha klantat till denna gång!? Någon som kan hjälpa en Nybörjare med önskan om att lyckas...

Kan tillägga att Mina vatten meloner,majs och brytbönor växer så det knakar, så varför vill inte gurkan och Tomaten?
Kan det vara fel sorts Gurkor eller tomater??

kerstin z5-6
ledsen men jag odlar inget ätbart.. jag tror du varit för snäll dvs du har vattnat för mkt, o haft för dåligt ljus för dina sådder
Platinum
Om dom vissnar, för mycket ljus i förhållande till resten...lagom är bäst.
Varia
Efter en natts hyfsad sömn,Misstänker jag nästan för kraftig jord och för lite sol.

Läste på jord förpackningen att jorden jag använt till sista sådden, är för jordförbättring!! kan den vara för gödslad?
Och plantorna har skjutit mycket och blivit väldigt "gängliga". Så för lite sol kanske?

Så nu ska jag bygga mig en drivbänk inne, för upp drivning av plantor.
Vatten tät låda där jag kan ställa ner krukorna ( Bevattning under ifrån )
Och några bra Lysrör.
HelénE
CITAT (Varia @ 26-05-2011, 08:29) *
Efter en natts hyfsad sömn,Misstänker jag nästan för kraftig jord och för lite sol.

Läste på jord förpackningen att jorden jag använt till sista sådden, är för jordförbättring!! kan den vara för gödslad?
Och plantorna har skjutit mycket och blivit väldigt "gängliga". Så för lite sol kanske?
Så nu ska jag bygga mig en drivbänk inne, för upp drivning av plantor.
Vatten tät låda där jag kan ställa ner krukorna ( Bevattning under ifrån )
Och några bra Lysrör.

Gurkor vet jag inget om men om tomaterna fortfarande lever och de blivit höga o rangliga så kan du nog rädda dem genom att plantera dem djurt, ner till understa bladparet och så nyper du av om det är några vissna blad.

Jag har aldrig varit med om att mina tomater varit känsliga för att få för gödslad jord, ens i start, men jag kanske haft tur. Du har möjligen inte vattnat dem FÖR mycket? Tomatplantor klarar oftast att bli lite torra, inte som öken givetvis men de behöver inte vara genomblöta hela tiden.

Hur som helst, försök plangtera om dem djupt, jag vet inte hur höga de är nu men minst ett 1L kärl, tex. en tetrapak, eller större, lite mer normal jod (blomjord brukar funkar för mig) och låt dem stå ljust men inte i brännande solsken. En tyllgarding i fönstret mellan tomaterna brukar funka perfekt.

Helén
kicki572
Brukar så alla frösådder i torvjord och tomater första dagarna i mars på fönsterbrädan i en liten plastlåda. Kan inte misslyckas om man bara ser till att de får vatten när jorden blir torr. Skolar om när de blir ca 5 cm och har några blad och sätter dem djupt, en i var kruka. Placeras så ljust som möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon