|
Dags att sota kaminen igen, och igår kom en lapp med en tidsbokning, de ska komma på tisdag nån gång mellan 12 och 15. Jag går alltid igång på detta enligt mitt tycke otidsenliga och arroganta sätt att hantera sina kunder. Jag menar, hur många har egentligen såna jobb att man bara kan åka hem och bara sitta och vänta på att de ska behaga dyka upp? Inte jag i alla fall! Och jag kan lätt räkna upp massa jobb där det inte är så lätt..., framföralllt med så kort varsel... Och jag förstår inte riktigt varför de ska behöva ha så stort tidsspann? Jag menar, det borde väl inte diffa så mycket på hur lång tid det tar på varje ställe, om inte annat så vet de ju innan, de har ju t ex varit här och vet att vi har en relativt ny täljstenskamin, och att det inte bör vara några större problem med den. Eftersom de nu skickar ut tider till ett antal boende här i närområdet så har de ju en plan för hur många de ska hinna med och i vilken ordning det ska ske. Så jag kan inte förstå varför de ska behöva ett så stort tidsspann??? Eller är det nåt jag missat? är det så att folk inte är hemma, och att de måste ödsla en massa tid på om-utifall-att-planering och åkande hit och dit? Men i såfall tror jag att om de bara införde ett smidigare och mer flexibelt bokningssystem så skulle de ju slippa problemet... Grr, nu är det bäst jag slutar innan jag blir riktigt arg... (Tack för att jag fick avreagera mig lite  )
Gossen Ruda
26-05-2011, 08:15
Sotandet är ett av få kvarvarande monopol. Hade det funnits konkurrens skulle det snabbt blivit bättre. Man kan få tillstånd att sota själv men kostnaden för att utbildas brukar vara dyrare än några års normal sotning. Behöver jag skriva VEM som utbildar och därmed också sätter priset?
Jag kan delvis hålla med dig, men även sotaren jobbar vardag dagtid, och så länge som han måste in så är problemet svårlöst. Du får säkert fler svar på din fråga.
*Stintan*
26-05-2011, 08:17
Skulle sotaren säga att han kommer kl 13.30 men sen blir fördröjd av någon anledning så att han inte dyker upp förrän kl 15.00 så skulle du bli förbannad på det också. Hur ofta kommer sotaren för att sota en kamin? http://www.sotare.com/html/regler.html
Skruttis
26-05-2011, 08:20
Jag föreslår att du ringer till din sotare och säger som det är, att du inte kan vara hemma under så lång tid. Be honom precisera lite mer. Det kan fungera. Det gjorde det för oss i a f. Han kom ganska precis den tiden vi kom överens om.
CITAT (Skruttis @ 26-05-2011, 09:20)  Jag föreslår att du ringer till din sotare och säger som det är, att du inte kan vara hemma under så lång tid. Be honom precisera lite mer. Det kan fungera. Det gjorde det för oss i a f. Han kom ganska precis den tiden vi kom överens om. Så gör jag också, ringer och säger att jag inte kan vara hemma under hela tiden och då får jag en mer precis tid och det brukar alltid funka här också.
Elisabeth-Västkustkolonisten
26-05-2011, 08:46
CITAT (Skruttis @ 26-05-2011, 09:20)  Jag föreslår att du ringer till din sotare och säger som det är, att du inte kan vara hemma under så lång tid. Be honom precisera lite mer. Det kan fungera. Det gjorde det för oss i a f. Han kom ganska precis den tiden vi kom överens om. Så gör vi med dom flesta handverkare här. I vår bostadsrättsförening tror dom att man skall vara hemma och släpper in handverkare mellan 07.00 - 16.00 eller lämnar nycklarna. Vi gör varken det ena eller det andra. Lite bättre planering får handverkarna ha Elisabeth
Skruttis
26-05-2011, 08:57
Kom just att tänka på ett annat exempel. Vårt energibolag skulle byta elmätaren nyligen och orsaka ett 30-minuters strömavbrott under tiden. På lappen som kom i lådan var det angivet 7.00-16.00. Ringde då elbolaget och talade om att det inte funkar för oss att inte få veta. Hon sa att de självklart kan komma överens om en specifik tid, inget konstigt med det alls. Det funkade också väldigt bra. Han kom 5 minuter för tidigt och talade om att han var här och frågade om det var ok.
CITAT (Skruttis @ 26-05-2011, 09:20)  Jag föreslår att du ringer till din sotare och säger som det är, att du inte kan vara hemma under så lång tid. Be honom precisera lite mer. Det kan fungera. Det gjorde det för oss i a f. Han kom ganska precis den tiden vi kom överens om. Så har jag också gjort många gånger - inga problem alls att få exaktare tid.
Huggorm
26-05-2011, 19:49
CITAT (Skruttis @ 26-05-2011, 09:57)  Kom just att tänka på ett annat exempel. Vårt energibolag skulle byta elmätaren nyligen och orsaka ett 30-minuters strömavbrott under tiden. På lappen som kom i lådan var det angivet 7.00-16.00. Ringde då elbolaget och talade om att det inte funkar för oss att inte få veta. Hon sa att de självklart kan komma överens om en specifik tid, inget konstigt med det alls. Det funkade också väldigt bra. Han kom 5 minuter för tidigt och talade om att han var här och frågade om det var ok. Det funkar att vissa får spikade tider, så länge de flesta är flexibla. Skulle alla bokas exakt skulle det inte gå att schemalägga. Därför är rådande system rätt bra, där de som verkligen vill kan ringa och bestämma noggrannare. Och angående sotare och deras monopol så retar det mig till vansinne. Har jag byggt min stuga från grunden, inklusive skorsten, så kan jag nog sota den själv också. Men det får man inte, för då blir maffian arbetslös och det vill de ju inte
Det som stör mig ännu mer är att de inte samordnar sotningen tex på samma gata. Vi är ca 10 st med kaminer och de åker till vår gata 10 gånger - vilket slöseri både med tid och miljö. Om de tog alla 10 så skulle de kunna göra ett schema och ge exaktare tider.
Överbölingen
26-05-2011, 20:10
Det där med sotning är väl kommunalt beroende. I våra trakter sotar man själv eller beställer sotning. För att få sotning krävs vissa åtgärder för att sotaren skall gå upp på taket. Bl a stegar på taket och väggsteghållare. Samt plattform vid skorstenen i vissa fall. för norrboende så finns en kille som annonserar i Land om takskägan (stegar). Kolla den tidningen.
Huggorm
26-05-2011, 20:11
CITAT (Alba @ 26-05-2011, 21:05)  Det som stör mig ännu mer är att de inte samordnar sotningen tex på samma gata. Vi är ca 10 st med kaminer och de åker till vår gata 10 gånger - vilket slöseri både med tid och miljö. Om de tog alla 10 så skulle de kunna göra ett schema och ge exaktare tider. Finessen med att ha ett lagstadgat tvångsbehov kombinerat med monopol är att sådana anpassningar inte behövs. Varje branschs drömscenario.
Precis Huggorm. Och för mig som är egenföretagare och dagligen lever med att försöka hitta nya lösningar för att bli mer effektiv och bättre för mina kunder så är det oerhört provocerande.
Visst kan man ringa upp och få en mer specifik tid, grejen är att det inte borde behövas om de tänkte till lite och samordnade lite mer som tex Alba var inne på.
malcolm
27-05-2011, 09:52
Jag vet inte hur just sotare lägger upp sitt arbete men jag jobbade en period med att byta elmätare hemma hos folk och det var ett elände med att kunna organisera sitt arbete. Många var inte hemma när man kom medan i vissa områden var varenda kotte hemma vilket gjorde det svårt att försöka få till någon slags tidsplan. Märkte dock snart att de som ägde sin bostad ver noggrannare med att vara hemma/boka om etc. medan de som bodde i rena hyresbostäder fullkomligt struntade i det hela. Nu torde inte detta vara ett problem för sotar´n eftersom de flesta som behöver sotning förmodligen äger sitt boende men nog trycker jag att de kan ta en hel gata i taget när de ändå är där.
Skruttis
27-05-2011, 11:26
Låter lite märkligt att sotare inte försöker samköra fler hushåll på samma gata. Jag bor visserligen i lite mer glesbebyggt område, men här så försöker han alltid att samköra för att slippa slösa tid på att åka fram och tillbaka flera gånger. Däremot kan det ju bli lite hack i planeringen när någon kanske absolut inte kan vara hemma just då utan bokar en helt annan tid. Det borde ju vara en ren förlust för sotaren själv att åka runt. Han får ju ingen milersättning utan samma avgift tas ju ut från hushållet oavsett.
Sedan tycker jag som Huggorm att nuvarande system med att man kan boka tid om man måste, är riktigt bra. Om vi ändå inte är hemma vid t ex mätarbyte så får de självklart ta det när de vill under dagen.
malcolm
27-05-2011, 11:47
CITAT (Skruttis @ 27-05-2011, 12:26)  Om vi ändå inte är hemma vid t ex mätarbyte så får de självklart ta det när de vill under dagen. Det går ju bra om mätarna sitter samlade i källaren som de gör i vissa hyresfastigheter men många har sina mätare inne i lägenheten också.
Gossen Ruda
27-05-2011, 12:00
En gång i tiden fanns det en oljepanna i huset. När den pajade byttes den mot en kombipanna med både el och olja och möjlighet till vedeldning. Givetvis med regelbundna sotarbesök. Oljan togs bort när den blev för dyr och vi körde bara på el och lite ved sporadiskt. Efter några år kom vi överens med sotaren att han inte behövde komma om vi inte ringde. Jag har ännu inte ringt trots att jag eldat med ved varje vinter i säkert 15 år. Utan problem. Jag funderar dock på att köra en sotning själv i år för att se hur det ser ut. Det är egentligen inte sotet som brukar vara problemet utan tjära som fälls ut om man snåleldar, men jag kör braseldning med god lufttillförsel. Blir mindre rök och lukt då. I själva pannan blir det lätt sot men det tar jag varje gång jag startar en brasa. I sommarstugan där den mesta uppeldningen sker med vedkamin har det aldrig skett någon sotning. Jag bara använder asksugen för att ta bort askan i botten på rökgången som följer med röken. Inget sot där inte, det är alltid fullt ös. Nån gång har jag lyckats elda så lågorna har nått ut ur skorstenen.  Fast kaminrör plus rökgång är bara knappt 3 meter.
Myosotis
27-05-2011, 12:14
Jag pratade med en kille om det här som satte gsm-sändare på elskåpen tror jag det var. Jag undrade varför han inte kunde ta grannen och mig samtidigt när jag ändå hade grannens nyckel för att släppa in honom. Det är glesbygd och långt att köra mellan jobben. Han kom från ett jobb i Hässleholm och skulle nog till Hässleholm igen efteråt har jag för mig, drygt 3 mil. Men han sa att han måste följa sin order i rätt ordning, de har inget att säga till om. Det var ett företag i Finland (!) som tog emot och sorterade deras arbetsuppgifter, så det var bara att skriva ut dem på morgonen och börja beta av dem i den ordningen de stod på lappen. Han tyckte själv att det var oerhört frustrerande, på hyreshus kan skåpen sitta precis intill varandra, men det gick inte att jobba av det på något logiskt sätt utan nästa dag kanske han skulle tillbaka till samma hus och ta skåpet bredvid.  Sånt är ju helt galet, jag begriper inte. De förlorar ju en massa bensinpengar.
*Stintan*
27-05-2011, 12:18
CITAT (malcolm @ 27-05-2011, 12:47)  Det går ju bra om mätarna sitter samlade i källaren som de gör i vissa hyresfastigheter men många har sina mätare inne i lägenheten också. Då brukar hyresvärlden meddela att dom går in ändå i lägenheten och utför jobbet om man inte kan vara hemma. CITAT (Gossen Ruda @ 27-05-2011, 13:00)  En gång i tiden fanns det en oljepanna i huset. När den pajade byttes den mot en kombipanna med både el och olja och möjlighet till vedeldning. Givetvis med regelbundna sotarbesök. Oljan togs bort när den blev för dyr och vi körde bara på el och lite ved sporadiskt. Efter några år kom vi överens med sotaren att han inte behövde komma om vi inte ringde. Jag har ännu inte ringt trots att jag eldat med ved varje vinter i säkert 15 år. Utan problem. Jag funderar dock på att köra en sotning själv i år för att se hur det ser ut. Det är egentligen inte sotet som brukar vara problemet utan tjära som fälls ut om man snåleldar, men jag kör braseldning med god lufttillförsel. Blir mindre rök och lukt då. I själva pannan blir det lätt sot men det tar jag varje gång jag startar en brasa. I sommarstugan där den mesta uppeldningen sker med vedkamin har det aldrig skett någon sotning. Jag bara använder asksugen för att ta bort askan i botten på rökgången som följer med röken. Inget sot där inte, det är alltid fullt ös. Nån gång har jag lyckats elda så lågorna har nått ut ur skorstenen.  Fast kaminrör plus rökgång är bara knappt 3 meter. Även om det fungerar för dig så eldar du antagligen olagligt på båda ställena.
malcolm
27-05-2011, 12:49
CITAT (*Stintan* @ 27-05-2011, 13:18)  Då brukar hyresvärlden meddela att dom går in ändå i lägenheten och utför jobbet om man inte kan vara hemma. Systemet med huvudnycklar är borttaget, åtminstone här i Sthlm men på vissa ställen kan de ha nyckelskåp där hyresgästen kan lägga sina nycklar vid behov om någon reparatör eller liknande behöver komma in men det såg jag aldrig under de månader jag bytte mätare.
Gossen Ruda
27-05-2011, 12:52
CITAT (*Stintan* @ 27-05-2011, 13:18)  Även om det fungerar för dig så eldar du antagligen olagligt på båda ställena. Det finns värre lagbrott. Skulle något hända så drabbar det bara mig.
mamamaggan
27-05-2011, 13:02
Förstår inte en del i den här tråden .
För mig är det självklart att sotaren INTE kan ange en exakt tid. Tänk efter vad de sysslar med. Den sotning som gick snabbt förra gången kanske tar två till tre gånger så lång tid den här gången och vice versa. Det går inte att planera sådan verksamhet på minuten.
För mig är det lika självklart att jag som kund ringer och talar om att det inte passar mig att sotaren kommer den angivna tiden , jag skulle föreslå att de tar mig först eller sist på dagen.
Att de inte tar ett helt område på en gång har jag aldrig sett däremot att de vid vår sommarstuga sätter upp en lapp ett par veckor i förväg att vi kommer en viss dag och att man ska höra av sig om man vill ha besök en specifik tid.
Tänk på att alla som sysslar med sådan här serviceverksamhet inte kan veta i förväg hur det kommer att vara på varje ställe de besöker , det är fullkomligt omöjligt att förutse .
Observera att ingen i min närhet är eller har varit sotare , det krävs bara att man tänker sig in i deras verksamhet för att man ska kunna förstå hur de har det.
*Stintan*
27-05-2011, 13:08
CITAT (malcolm @ 27-05-2011, 13:49)  Systemet med huvudnycklar är borttaget, åtminstone här i Sthlm men på vissa ställen kan de ha nyckelskåp där hyresgästen kan lägga sina nycklar vid behov om någon reparatör eller liknande behöver komma in men det såg jag aldrig under de månader jag bytte mätare. Inte är det borttaget här iallafall det vet jag bestämt.
Hos oss på landet samordnar de hur de åker ut samt att man kan få en ganska exakt tid. Bra sevice här, tackar och bockar.
Meriona
28-05-2011, 17:16
CITAT (*Stintan* @ 27-05-2011, 14:08)  Inte är det borttaget här iallafall det vet jag bestämt. Inte här heller.
malcolm
28-05-2011, 17:38
CITAT (*Stintan* @ 27-05-2011, 14:08)  Inte är det borttaget här iallafall det vet jag bestämt. Nu sa jag iofs. Stockholm och här har det stulits så mycket huvudnycklar att man gått ifrån det systemet.
Huggorm
28-05-2011, 18:07
CITAT (malcolm @ 28-05-2011, 18:38)  Nu sa jag iofs. Stockholm och här har det stulits så mycket huvudnycklar att man gått ifrån det systemet. Men vi är inte så tjuvaktiga i resten av landet
Meriona
28-05-2011, 18:10
Framförallt inte så slarviga att vi rör bort huvudnycklar.
*Stintan*
28-05-2011, 18:17
CITAT (malcolm @ 28-05-2011, 18:38)  Nu sa jag iofs. Stockholm och här har det stulits så mycket huvudnycklar att man gått ifrån det systemet. Ja det gjorde du men du vill gärna få det att låta som om andra har fel och du vet minsann hur det är. Ibland blir jag bara trött på besserwissrar och det här var ett sådant tillfälle. Jag vet lika bestämt att ditt påstående inte gäller överallt i Stockholm.
Överbölingen
28-05-2011, 18:49
Även om jag lagt mig i frågan tidigare så slår det mig att den hör hemma i recept också. Sik, småsill, strömming och siklöja är delikatesser i receptsammanhang. Ang sotare alltså.
CITAT (Gossen Ruda @ 27-05-2011, 13:00)  I sommarstugan där den mesta uppeldningen sker med vedkamin har det aldrig skett någon sotning. Jag bara använder asksugen för att ta bort askan i botten på rökgången som följer med röken. Inget sot där inte, det är alltid fullt ös. Nån gång har jag lyckats elda så lågorna har nått ut ur skorstenen.  Fast kaminrör plus rökgång är bara knappt 3 meter. Halaj! Gillar inte folk som kommer med pekpinnar, men nu måste jag komma med en själv. På mig låter det där som en klockren skorstensbrand. Alltså att tjära/sot som byggs upp innanför skorstenväggarna brinnner upp. Inte en chans att en kamin har eldslågor tre meter långa. Vad lagen säger skiter jag i, sånt är jag anarkistisk för. Men försäkringsbolaget? Om din stuga brinner upp (eller ner, hur är det egentligen?) och det visar sig att orsaken var skorstensbrand (för att den inte varit sotad), kanske försäkringen inte gäller? //T
Huggorm
28-05-2011, 19:17
CITAT (Tapio @ 28-05-2011, 20:14)  Halaj!
Gillar inte folk som kommer med pekpinnar, men nu måste jag komma med en själv. På mig låter det där som en klockren skorstensbrand. Alltså att tjära/sot som byggs upp innanför skorstenväggarna brinnner upp. Inte en chans att en kamin har eldslågor tre meter långa. Vad lagen säger skiter jag i, sånt är jag anarkistisk för. Men försäkringsbolaget? Om din stuga brinner upp (eller ner, hur är det egentligen?) och det visar sig att orsaken var skorstensbrand (för att den inte varit sotad), kanske försäkringen inte gäller?
//T Äsch, det är väll bra att det bränner rent i skorstenen  Och förresten saknar vi dig på ett visst annat forum
malcolm
28-05-2011, 21:34
CITAT (*Stintan* @ 28-05-2011, 19:17)  Ja det gjorde du men du vill gärna få det att låta som om andra har fel och du vet minsann hur det är. Ibland blir jag bara trött på besserwissrar och det här var ett sådant tillfälle. Jag vet lika bestämt att ditt påstående inte gäller överallt i Stockholm. Nu läser du in saker jag aldrig har sagt eller påstått, berättade bara om mina erfarenheter härifrån utan att kalla folk för besterwissers eller något sådant.
*Stintan*
29-05-2011, 06:54
CITAT (malcolm @ 28-05-2011, 22:34)  Nu läser du in saker jag aldrig har sagt eller påstått, berättade bara om mina erfarenheter härifrån utan att kalla folk för besterwissers eller något sådant. Svårt att ta det som något annat än en rättelse av det jag sa när du svarade mig som du gjorde. Jag sa att jag var trött på besserwissrar inte att du skulle kallat folk för det!
malcolm
29-05-2011, 07:00
Du är rätt snabb på att rätta folk du med, se över ditt eget hus innan du ger dig på andra. Måhända saknar du Fuchsian att bråka med men ge tusan i mig, är trött på dina ständigt återkommande pekpinnar.
*Stintan*
29-05-2011, 07:26
CITAT (malcolm @ 29-05-2011, 08:00)  Du är rätt snabb på att rätta folk du med, se över ditt eget hus innan du ger dig på andra. Måhända saknar du Fuchsian att bråka med men ge tusan i mig, är trött på dina ständigt återkommande pekpinnar. Nu får du väl ändå ge dig, pekpinnarna står du för bror Duktig.
malcolm
29-05-2011, 07:51
CITAT (*Stintan* @ 29-05-2011, 08:26)  Nu får du väl ändå ge dig, pekpinnarna står du för bror Duktig. Det är väl ändå du som skall ge dig, jag ger ingen några epitet och nu förpassar jag dig till ignoreralistan. Slut diskuterat.
*Stintan*
29-05-2011, 08:18
CITAT (malcolm @ 29-05-2011, 08:51)  Det är väl ändå du som skall ge dig, jag ger ingen några epitet och nu förpassar jag dig till ignoreralistan. Slut diskuterat. Så typiskt att komma med ett sånt svar! Svagt!
Gossen Ruda
31-05-2011, 21:55
CITAT (Tapio @ 28-05-2011, 20:14)  Halaj!
Gillar inte folk som kommer med pekpinnar, men nu måste jag komma med en själv. På mig låter det där som en klockren skorstensbrand. Alltså att tjära/sot som byggs upp innanför skorstenväggarna brinnner upp. Inte en chans att en kamin har eldslågor tre meter långa. Vad lagen säger skiter jag i, sånt är jag anarkistisk för. Men försäkringsbolaget? Om din stuga brinner upp (eller ner, hur är det egentligen?) och det visar sig att orsaken var skorstensbrand (för att den inte varit sotad), kanske försäkringen inte gäller?
//T Hus brinner upp och ner. Nej, det var ingen sotbrand utan för mycket ved. Jag hade lagt in ved men efter nån minut hörde jag hur det dånade i kaminen. Öppnade luckan lite och såg att det var ett inferno där inne. Kaminröret sluter inte riktigt tätt mot skorstenen och genom den springan kunde jag se att även skorstenen var klart upplyst. Stängde igen luckorna på kaminen för att minska elden och kilade ut och såg då eldkvasten ur skorstenen. Det lugnade sig snart och sen eldade jag mer försiktigt. Jag tror att det var ett par snustorra björkbitar med näver på som brann.
CITAT (Huggorm @ 28-05-2011, 20:17)  Och förresten saknar vi dig på ett visst annat forum Halaj! Saknar er också. Fast moderatorerna verkar inte dela er uppfattning. //T
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|