Gossen Ruda
Hur räknas ägg i olika dieter? Livsfarlig, farligt, harmlöst eller nyttigt? Blev sugen på ägg och bacon men jag vill ju inte dö i morgon. rolleyes.gif
Myosotis
Jag är ingen dietist och vet inte så mycket om sånt, men inte dör man av ägg, de är väldigt nyttiga, innehåller typ alla vitaminer utom C. Höns som har vistats ute och ätit gräs värper extra nyttiga ägg har jag hört, var det antioxidanterna tro? Något som koncentrationslägerhönsen inte kan producera.
Jag känner en som äter en massa kött och ägg och undviker kolhydrater, han mår bra av det tydligen. Kan sätta i sig 6 ägg varje kväll har han sagt. Det där med kolesterinet har man ju kommit fram till att det är det "goda" som finns i ägg så det ska inte vara någon fara längre.
Gossen Ruda
Hmm, jag trodde så men är lite dåligt uppdaterad. Har förresten lagt till en smiley nu.
*Stintan*
Ägg är nyttigt. Innehåller alla nödvändiga aminosyror och är rika på antioxidanter och vitaminer. Dessutom håller man sig mätt länge på ägg. Jag har alltid ätit mycket ägg, har haft höns i många år dock inte längre och försöker därför alltid få tag i ägg från höns som lever så fritt som möjligt.
Christa
CITAT (Myosotis @ 26-05-2011, 12:11) *
Jag är ingen dietist och vet inte så mycket om sånt, men inte dör man av ägg, de är väldigt nyttiga, innehåller typ alla vitaminer utom C. Höns som har vistats ute och ätit gräs värper extra nyttiga ägg har jag hört, var det antioxidanterna tro? Något som koncentrationslägerhönsen inte kan producera.
Jag känner en som äter en massa kött och ägg och undviker kolhydrater, han mår bra av det tydligen. Kan sätta i sig 6 ägg varje kväll har han sagt. Det där med kolesterinet har man ju kommit fram till att det är det "goda" som finns i ägg så det ska inte vara någon fara längre.

Om du menar kolesterolet så undrar jag ju lite. Skulle vara intressant med en länk till någon sida där de skriver att ägg skulle innehålla HDL kolesterol (det goda).

Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 26-05-2011, 16:03) *
Om du menar kolesterolet så undrar jag ju lite. Skulle vara intressant med en länk till någon sida där de skriver att ägg skulle innehålla HDL kolesterol (det goda).

Det går ju alltid att googla på exempelvis ´hdl kolesterol ägg´ för då kan man hitta det här: http://matohalsa.se/aggfrossa-och-kolesterol/

Glömde att säga tack.
Fjortispower
Det är väldigt olika beroende på vilken auktoritet du frågar! Att de är väldigt nyttiga är ungefär alla eniga om, men en del anser att de kan vara farliga för lite äldre. Det är vad jag har hört, är ju ingen äggexpert.

Ris och ros i samma skal. Men för mig är ägg bara ros smile.gif
Gossen Ruda
Det farliga för äldre är väl att de kan bli uppäggade. laugh.gif Sk dålig vits.
Fjortispower
CITAT (Gossen Ruda @ 26-05-2011, 17:07) *
Det farliga för äldre är väl att de kan bli uppäggade. laugh.gif Sk dålig vits.

biggrin.gif

Oj, råkade citera lite fel först.
Överbölingen
Eftersom jag går på waran så bad jag om ett samtal med waransköterskan.

Vissa livsmedel ger högre PK-värde och vissa mariginell reaktion. Vad det handlar om är intagsvolymen och tiden. Broccoli, som jag älskar, är inte bra, men den negativa effekten gäller dagligt intag större än 100 gr. Generellt sett. Att steka i riktigt smör (också varnat för) har ingen betydelse. Varierad kost är viktigare. jordgubbar med vispgrädde är negativt, men en gång per vecka torde inte påverka det minsta om man äter måttligt. Och det gör väl alla? Chosäta bör man undvika. Vår mathållning var tydligen helt OK enligt henne. Dessutom hade hon noterat att under älgjakten så fick de flesta waranpatienter gå ner i dosen pga att konditionen höjdes. (Fan vad jobbigt det är att jaga älg).
Myosotis
CITAT (Christa @ 26-05-2011, 16:03) *

Har ingen länk, men däremot en mamma som har högt kolesterol och som förbjöds att äta ägg när det upptäcktes för många år sen. Trots bra kost och medicinering fick de inte ner hennes värden under en viss nivå, och nu har de kommit fram till att det inte är så farligt som man trodde, att folk har olika höga värden ändå. Så det är egentligen mina föräldrar som har läst böcker och pratat med läkare om det här, själv är jag inte så insatt.
Meriona
Överbölingen, vad betyder CHOSÄTA för nåt? Är det samma sak som att MÔLA i västra Sverige? Dvs KNÔ i sig mat...
Gossen Ruda
CITAT (Överbölingen @ 26-05-2011, 20:41) *
(Fan vad jobbigt det är att jaga älg).

Använder du lasso? biggrin.gif
mamamaggan
Min egen erfarnehet är att mitt kolesterolvärde sjönk när jag åt mer fett , t ex äggröra och bacon varje morgon , och drog ner rejält på kolhydratena.

När jag frågade sköterskan på VC så sa hon att det är inte så konstigt , man får högt kolesterol av kolhydrater . Kommer inte ihåg exakt hur hon förklarade förloppet .

Myosotis
CITAT (Gossen Ruda @ 26-05-2011, 21:56) *

laugh.gif
Red Top
CITAT (Gossen Ruda @ 26-05-2011, 21:56) *
a0a.gif

bbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbbb bbbbbbbbbbbbbb
merlin68
Har hittat en bild på gossen Ruda på jakt wink.gif giggle.gif

http://runeberg.org/famijour/1864/0248.html

Överbölingen
CITAT (Meriona @ 26-05-2011, 21:06) *
Överbölingen, vad betyder CHOSÄTA för nåt? Är det samma sak som att MÔLA i västra Sverige? Dvs KNÔ i sig mat...

Begreppet har jag fått från sonhustrun med rötter i Lule. Det innebär att äta mer för att det är så jäkla gott!

Jag kan och vill äta mycket mer. Men. Beroende på vad jag ägnar mig åt den framförliggande tiden så håller jag mig beroende på feeling mellan 1800 kcal —3000/dag. Min matchvikt som väldigt aktiv kadett en gång i tiden var 68 kg. En tid vrden uppe i 80. Jag är 171 cm lång och min vikt bör ligga +/-3 kg från cmtalet under hundra. I dag väger jag 73. De där kilona över minimum beror, tror jag, på att jag anser att jag är värd en folköl till både lunch och middag. (Med kompensation).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon