Anna-Karin C
26-05-2011, 11:44
Hej!
Väntar på att få hem mina Thuja smaragd denna vecka. När jag planterar vill jag lägga ut en droppbevattningsslang.
Jag vill jättegärna få tips på vilken slang som är bra! Gärna ung. priser om någon har oxå. Det gäller ca 35 meter
MVH
Anna-Karin
Garden bliss
26-05-2011, 14:18
Jag köpte min på Harald Nyborg för ett tag sedan, märket heter Hozelock. Man köper förpackningar om 15 m som man sedan får skarva med kopplingar till rätt längd (vilket är lätt som en plätt), har för mig att en förpackning låg på ca 200-250 kr. Allt material som man behövde fanns i butiken, kopplingar och sånt. Det jag köpte var nog ingen "vanlig" droppslang, den är svart och liksom porös i ytan och man ser inte hålen. När man slår på vattnet så sipprar det vatten, man får gräva ner den på max 30 cm djup. Vi lade 75 m i två häckar och allt som allt gick det på ca 1 600 kr.
Anna-Karin Lundberg
27-05-2011, 07:33
Jag letade efter droppslang till bra pris, blev förskräkt av priserna på det som såldes i handelstädgården och byggvaruhusen. Hittade på nätet slang som används vig jordgubbsodling, för 6:-/m och så hade de kopplingar och sånt. Det har funkat bra, jag har 100 meter häck, så att köpa 15 meters bitar för flera hundra var inte att tänka på.
Jag beställde och betalade över nätet, varorna kom snabbt. Tyvärr hade de först mätt fel och skickade för lite slang, men när jag kontaktade dem så ursäktade de sig och skickade genast mer, vilket var skönt. Man oroar sig ju när man bara har kontakt på dator och telefon och inte kan bevisa vem som hade fel.
Kolla här:
http://www.bevattningsteknik.se/katalog/ar...er/6405-350-11/
Anna-Karin C
27-05-2011, 10:50
Det låter ju bra ju!
Kostar 6kr per meter. Men vet du om den ska ligga på ytan eller grävas ner litegranna? O vet du om man ska plocka in den på vintern?
Anna-Karin
Anna-Karin Lundberg
28-05-2011, 08:21
Jag har rullat ut min på ytan, men med tiden har det blivit löv, kvistar och kompost/kogödsel ovanpå. Det droppar på ena sidan ned på jorden, så det känns inte som att det dunstar bort, finns ingen anledning att gräva ned den. Den låg ute över vintern och den har klarat sig fint!
Anna-Karin C
28-05-2011, 08:41
Det låter ju jättebra det!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.