Anna-Karin C
26-05-2011, 11:51
Har sett att de har en som ser tjock och plastig ut, Ser ut som flätad plast. Är den bra? Eller ska man gå på de som ser ut mer som tyg?
Fast jag tycker inte de verkar hålla nåt vidare?
Hoppas någon testat något o det var bra!
MVH
Anna-Karin
Garden bliss
26-05-2011, 14:06
Jag startade en liknande tråd för ett litet tag sedan eftersom jag har samma problem som du.
I höstas täckte vi de områden där vi nu i vår har planterat häck med två olika typer av markduk, dels den som kallas "markduk" (svart med grön rand, typ "vävd" tunn presenning) och dels med den som kallas "barkduk" (svart, jämn, ser lite porös ut, mjukare och mer som tyg än markduk). Inköptes på Granngården och anledningen till att jag provade båda sorterna var att beskrivningarna på förpackningarna var identiska (!) och säljarna trodde inte att det var någon skillnad på dem ...
Jag täckte inte någon av dukarna men lade lite stenar på så att de inte skulle flyga iväg. Resultatet var dock rätt nedslående. Markduken höll emot för allt utom kvickrot, som tog sig igenom på flera ställen. Barkduken var rent värdelös. Stenarna vi lade på var lite jordiga och där växte det ogräs så det stod härliga till. Växte igenom duken och ner i backen. Tvärtom också, att ogräset kom underifrån och trängde upp och igenom. På flera ställen var det jättesvårt att få bort barkduken eftersom den var som "sydd" i marken av alla ogräsrötter.
Hur som helst. I den tråden som jag startat tidigare tror jag de flesta är överens om att geoduk/geotextil som man täcker med grus eller bark är det bästa. Geoduken kan dock, tråkigt nog, inte användas utan täckning.
Själv måste jag bestämma mig den här veckan om vi ska ha på grus eller bark, så det brinner i knutarna. För vår del är barken lätt att få tag på och gratis (kostar frakt förstås) och jag misstänker att det även är lättare att plocka ur ogräs ur bark. Å andra sidan så gror det nog fortare i bark än i grus.
Anna-Karin C
26-05-2011, 16:21
Ok, tack för det svaret! Geoduk/geotextil, vart får man tag på sådan då?
kerstin z5-6
26-05-2011, 17:50
Ingen av dukarna är avsedda för att användas utan täckning?Tvärtom ett lager jord, grus eller bark, gärna 20-30 cm som tynger ner gör mörkt för underliggande ogräs är högst nödvändigt, även för geotextil.
Den sistnämnda finns på byggvaruhus, avsedd att skilja jordlager åt vid vägbyggen parkeringar osv.Billigare än trädgårdsprodukterna.Barkduken förmultnar efter ett par år..tanken med det är att man ska slippa gräva upp den igen.Den med grön rand är värdelös på många sätt.. bla remsar" den sig o fastnar i allt, trimmer gräsklippare med mera..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.