fridasj
26-05-2011, 12:05
Vi flyttade på en liten buske på tomten för ett par år sedan och stammade upp den. Den har blivit jättefin som "träd" (ca. 2m just nu), men vi undrar vad det kan vara för sort? Just nu är den översållad med knoppar som slår ut och blir små limegröna stjärnor!
Någon som vet?
Tack på förhand!
/Frida
Gossen Ruda
26-05-2011, 20:51
Får den röda frökapslar senare är det nog en Benved.
Jo, en benved och troligast en körsbärsbenved, Euonymus planipes, den vanligaste. Jättefin på hösten med sina underbara frökapslar. Blir inget värst hög, kanske runt 3-4 meter och fungerar fint som rabatträd. Googla på den så får du se.
Shabbadang
26-05-2011, 23:25
Jag tycker det ser ut som vanlig benved, Euonymus europaeus. Hur som helst är det en benved och alla får fina bär på hösten. En bra buske/litet träd.
fridasj
27-05-2011, 09:19
Tack för alla svar! Blir dock lite osäker då jag läser om benved, för mitt lilla träd får inga röda höstfärger!
Det har heller inte fått några röda bär, men å andra sidan har det inte blommat så mycket tidigare som det gör i år. Får kanske vänta och se, men jag håller med om att det påminner mycket om vanlig benved!
zaaritha
27-05-2011, 22:22
Har samma? träd---tror jag!
Det är nog 3-4 år gammalt, men får inga bär!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.