tristie
Det blåste som bara den här om dagen och den ganska stora hjälmbönan och svartögat som jag planterat ut i varsin stor kruka ser bedrövla ut. Ihopskumpnade blad och en del brutna stjälkar. Vad är bästa kuren om man ändå vill tro att de kan överleva? Ska jag klippa ner dom och hoppas att de kommer igen, eller bara ta bort de skrumpna bladen?
kerstin z5-6
Var de avhärdade innan du satte ut dem? Hur mycket är kvar dvs har de blad över jordytan som är ok?
tristie
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-05-2011, 20:02) *
Var de avhärdade innan du satte ut dem? Hur mycket är kvar dvs har de blad över jordytan som är ok?

Jodå, den var avhärdad och hade klarat sig fint i både regn och blåst en dryg vecka. Sen kom det förfärliga kastvindar och lite hagel en dag. Cirka en tredjedel av bladen ser ok ut, resten är är helt eller delvis förstörda. Svartögat är lite värre däran men den bryr jag mig inte lika mycket om.
kerstin z5-6
ok -de kommer tillbaka:)
Snöflinga
Planterade också ut mina hjälmbönor och de var riktigt långa när storblåsten kom. Ändå hade jag virat runt fiberduk ... så minst halva plantorna dog. Har nu klippt av de skadade ställen och hoppas verkligen att de startar om.
tristie
CITAT (kerstin z5-6 @ 26-05-2011, 22:19) *
ok -de kommer tillbaka:)

Ska man klippa ner allt eller bara det som ser dött ut?
tristie
CITAT (tristie @ 29-05-2011, 15:00) *
Ska man klippa ner allt eller bara det som ser dött ut?

Jag hoppas verkligen de kommer tillbaka, har inte vågat klippa ner dom fullständigt eftersom jag tänker att de ändå har någon liten nytta av bladen, även om dom till delar är brutna och söndertorkade. Nu händer det inget på en vecka så jag funderar på att klippa till ordentligt i alla fall. Ingen som har någon idé?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon