makamogu
Hej,

vi har ett stort ståtligt prydnadskörsbärsträd i vår trädgård. Eller rättare sagt det har varit ståtligt... De senaste åren har det fått allt färre blad och flera tunna grenar saknar helt blad och en del är även döda (upptäckte jag nyss). En del knoppar och blad har torkat in och grenarna blir kalare och kalare för varje sommar.

Är det någon som kan tipsa oss om vad problemet är och om det är något som går att åtgärda?

För 3-4 år sedan anlade jag en perennrabatt runt omkring trädet. Jag var först tveksam till det eftersom jag var rädd att "ha ihjäl trädet". Tanken var nämligen att höja upp rabatten något jämfört med gräsmattan som tidigare omgärdade trädet. Efter lite rådgivning här på forumet så lät jag bli att höja marken närmast trädet, cirka 1 m i omkrets (där har jag nu bara täckbar) och längre ut har jag bara höjt cirka 1 dm. Kan det här ha bidragit/lett till att trädet nu verkar dö?

Jag har läst om grentorka. Kan det vara problemet? Kan vi åtgärda det på något sätt?
merlin68
Låter tyvärr som blom-och grentorka. Du kan försöka klippa bort angripna partier (elda upp grenarna - lägg ej i komposten!) men oftast är det bättre att ta bort trädet om angreppen är starka och trädet slokar och bara har blad i grenspetsarna. Plantera inga stenfrukter på samma ställe på några år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon