Full version: Brutna tomatplantor
lolonevander
Hej!

Topparna på två av mina tomatplantor, som står på det bästa stället på tomten, bröts i hagelstormen härom dagen. Nu undrar jag, kan de fortfarande få blommor, fastän att huvudstammen brutits av? Mina plantor har ungefär tre grenar kvar (nedanför brottet).

Förra året var det en av mina plantor som bröts på våren, så det var bara någon cm kvar av den. Denna planta fick nya stora grener, men aldrig några "blomgrenar". Men den gången bröts plantan som sagt väldigt långt ner.

Vad ska jag göra? Ska jag sätta nya plantor? Eftersom det är på det klart bästa stället i trädgården så vill jag vara säker på att plantorna som står där kan få tomater...smile.gif

Mvh Louise
kentbra
Förra året hadde jag ett par tomatplantor som gick av.
Jag satte topparna i ny jord och höll fuktigt. Efter ett par veckor hadde utvecklat egna rötter, och istället för en planta så hadde jag två.

Tomat är lätt att rota. Undvik bara direkt solljus första veckorna så går det bra.

Taraxacum
Är det busktomater? Hur har du planterat dem? Tomater är livskraftiga och klarar rätt mycket. men jag antar att de blir försenade.
lolonevander
Hej!

Topparna finns inte kvar längre, så jag funderar på om jag ska ha kvar plantorna med brutna toppar, och undrar om de KAN få blommor? Den "underdel" som jag sparade förra året blev ganska stor men fick aldrig några blommor (och det växte två stammar/sidogrenar där den var bruten).
Förra året när plantan bröts satte jag också toppen och fick två plantor;)
malcolm
Är det tomater som skall tjuvas kan du spara den översta tjuven och låta den bilda en ny topp. jag brukar fö. toppa mina tomater när de slår i växthustaket för att de skall sluta växa på höjden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon