Full version: Flytta tulpanlökar?
Molngrabb
Jag har haft tulpaner och pärlhyacinter i rabatten. De har växt i små grupper eftersom jag har lökarna i korg nere i jorden. Nu har blommorna tappat sina blad och jag har två frågor:

1. Är det bara att klippa ner stjälkarna vid marken?

2. Kan jag gräva upp korgarna och spara lökarna på något sätt för omplantering nästa år eller bör omplantering ske direkt?

Jag ska ha solrosor på platsen och jag KAN eventuellt sätta plantorna mellan korgarna.
kerstin z5-6
Du kan välja-gräva upp när blasten vissnat och återplantera när du sätter de andra.Eller förvara lökarna till i höst o plantera då.Det första rek.
Molngrabb
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-05-2011, 20:08) *
Du kan välja-gräva upp när blasten vissnat och återplantera när du sätter de andra.Eller förvara lökarna till i höst o plantera då.Det första rek.

Så upp med lökarna, ner med solrosorna och sen ner med lökarna igen?
Hur förvarar jag annars lökarna bäst?
fvd
Svalt och mörkt och se till så att de inte torkar. Om du vill ge dem en energikick sätt dem i lite torv ock strö på lite benmjöl.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon