Full version: Torktålig växt ?
Alba
Jag ska plantera taklök i en betongkruka/kopp. Nu vill jag ha också någon växt som är hög men som inte breder ut sig i planteringen.
Taklöken vill ju inte ha fuktigt kring sig.
Vilken växt är riktigt tålig för torka ?

[attachment=60985:kopp.jpg]
kerstin z5-6
Penstemoner,lavendel,det mesta som har grått bladverk
Alba
Aha - det var ett bra tips detta med grått bladverk - dessutom snyggt. Lavendel har jag sått så då skulle det ju passa.
thanks.gif
Överbölingen
Det är väl en dålig kopp med hål i botten på både fat och kopp hoppas jag?
HelénE
CITAT (Överbölingen @ 26-05-2011, 21:28) *

Om det är koppen på bilden så har jag en som ser likadan ut som jag fick i present med pärlhyacinter i mars. Jättesöt men har tyvärr inget hål i botten.

Lökväxter i knopp behövs ju inte vattnas så det funkade ju då men sen efter det så kan den nog bara användas som ytterkruka till någon krukväxt tyvärr just för att den saknar hål i botten.

/ Helén
Alba
CITAT (Överbölingen @ 26-05-2011, 21:28) *

Ja det är hål i koppen - inget att ha när man bjuder grannen på kaffe. Dels går det mycket kaffe och sen så rinner det ut - slöseri. rolleyes.gif
ilPadrino
Men tänk på att taklöken sprider sig snabbt och gärna tar över hela den där på nolltid. Dessutom skjuter den ju upp ganska höga fina stjälkar själv när den blommar, så mitt förslag är att du låter taklöken regera ensam i koppen!! wink.gif
kerstin z5-6
Om du inte har den under tak o själv kollar vattningen..blir det nog svårt
Alba
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-05-2011, 14:01) *
Om du inte har den under tak o själv kollar vattningen..blir det nog svårt

Menar du odlingen i min kopp ?
Det är hål i botten på koppen.
Alba
CITAT (ilPadrino @ 27-05-2011, 11:12) *
Men tänk på att taklöken sprider sig snabbt och gärna tar över hela den där på nolltid. Dessutom skjuter den ju upp ganska höga fina stjälkar själv när den blommar, så mitt förslag är att du låter taklöken regera ensam i koppen!! wink.gif

Jag vet inte vad det beror på men hos mig sprider sig inte taklöken snabbt. Jag har haft taklök i många år och alltid önskat att den skulle växa snabbare.
Bara för att jag säger det kommer den väl att växa som bara den i koppen.

Gunilla T
CITAT (Alba @ 27-05-2011, 17:26) *
Bara för att jag säger det kommer den väl att växa som bara den i koppen.

Japp, det kommer den att göra om du blandar ner lite grus och inte sätter någon annan växt i koppen och att du låter den solbada - då skall du se att den blir fin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon