Full version: Hibiskusfrön
Tittiluringen
Hej Hopp!

Pollinerar alltid mina blommande Hibiskusar med varandra... och har lyckats få ihop några frön på det sättet.

Vad tror ni experter wub.gif kommer dom att gro? jag stoppade dom i jord idag (inbillar mig att det är en förutsättning för groning *självironiskt asgarv* gud vad jag är lustig....)

Kram Tittiluringen laugh.gif
Petran
Det kan säkert fungera. De flesta hibiskusar vill ha det riktigt varmt när de gror. rolleyes.gif
Nutten
Det är bara att testa och se om det fungerar! Lyckas du får du lova att lägga in någon bild på resultatet smile.gif
Tittiluringen
Jag looovar!! smile.gif
men jag har ju ingen digitalkamera, fast jag tror grannen har...

det här är det mest spännande jag har planterat nån gång...
springer och kollar hela tiden om det skulle ha kommit upp nåt.... oj.. planterade dom igår... huh.gif det dröjer nog....

Kram Tittiluringen wub.gif
Tittiluringen
JAAAAA!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Idag bröt första lilla gröna igenom jorden.... wub.gif

ojojoj... nu ska här pysslas, jag pysslar säkert ihjäl den tongue.gif

Bild kommer när vi vet vad det blir...

Tittiluringen wub.gif laugh.gif
Petran
Lycka till !
Min växer så långsamt så. KOm upp för 5 veckor sen och har bara ett par riktiga blad. rolleyes.gif
Nette
[QUOTE=Tittiluringen,21-02-2004, 18:48]Hej Hopp!

En vän till mig brukar pollinera sina Hibiskusar. Det har blivit nya sorter varav kanske en har blommat. De växer och frodas men är väldigt olika föräldrarna till formen.
Tittiluringen
Hej!

Nu var det längesen jag var här.. men kan iaf meddela att ett par av mina frön grodde och växte och växte och strax före jul så blommade dom.... blev sååå glad... tog dock tre år .....

Kram Tittiluringen wub.gif
stennie
laugh.gif Skönt med lyckliga slut tongue.gif

Ingen bild?
Åsa E
Blev den lik föräldrarna? Du skriver att den blommade före jul, har du haft den inne hela tiden?
Tittiluringen
smile.gif har inga anteckningar på vilka föräldrarna var.... påbörjade det här exprimentet för många år sen och trodde faktiskt inte det skulle lyckas. Har tyvärr inga bilder....
och jo, dom har fått stå inomhus hela tiden.

Glada Hälsningar
Titti
Jonas70
Hur ser fröna ut till Hibiscus, och var dyker de upp efter blomningen?
Tittiluringen
fröna "dyker upp" där blomman setat... det utvecklas en fruktkapsel som tar en hemskans lång tid på sig att mogna (dom flesta av mina har hunnit trilla av innan det blivit frön) men så en dag så brukar dom spricka upp och visa frön, ca 1mm stora har jag svagt minne av... brun/svarta.

Glada Hälsningar
Titti smile.gif
Jonas70
Tack Titti. Jag får kolla efter på mina egna Hibiskusar nästa gång de blommar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon