Alexander-VG-zon3
Hej hej

är sugen på doftpelargoner igen. men vill ha lite roligare sorter, hade en del innan (men som alla dog efter en vinter/vår).

har ni några tips där man kan handla på nätet ?
Alis
www.pelargoner.nu

Görel säljer superfina sticklingar, och hon har säkerligen en hel del doftisar !

Annars har ju Odla just nu fina priser på doftpelargoner smile.gif

Sen finns ju Rockdala, Sävar Fröplant, Era ... googla tummenupp.gif
Alexander-VG-zon3
Rockdala ja varför tänkte jag inte på dom tummenupp.gif har bara köpt fuchsior där, vilka super bra tips har en hel del att kolla på nu, har inte köpt perlagoner på nätet innan så har inte så bra koll på vart man hittar. Görels hemsida kände jag inte till alls, men det verkar vara någon man kan lita på.

tack thanks.gif
kentbra
Jag säljer färdiga plantor i 13 cm kruka. Alltså inga små sticklingar.

www.hoyamani.se

Alexander-VG-zon3
CITAT (kentbra @ 27-05-2011, 07:28) *
Jag säljer färdiga plantor i 13 cm kruka. Alltså inga små sticklingar.

www.hoyamani.se

tack, ska gå in och kolla thanks.gif
Anki på Öland
Görel har jättefina pelargoner flaxss!!

Hoppas du har fått tillåtelse att använda dom bilder du lånat från internet kentbra!! Vet många som har krävt säljare på både Tradera och kommersiella säljare på en bra summa för att ha stulit pelargonbilder från deras eller Pelargonsällskapets hemsidor.
merlin68
Vilka sorter letar du efter? Har en pepparmyntspelargon (är 1,60 hög nu) som jag kan ta skott av. Jag söker sorten toronta (coca-cola pelargonen) och sorter som luktar ananas eller choklad:)
KRT
Ni skojar - finns det verkligen pelagoner som dofter ananas, choklad, mynta och coca cola????? Hade jag inte en aning om!!!! Trodde alla doftpellisar luktade som dr Westerlunds smile.gif
Platinum
CITAT (flaxss @ 26-05-2011, 20:45) *
Hej hej

är sugen på doftpelargoner igen. men vill ha lite roligare sorter, hade en del innan (men som alla dog efter en vinter/vår).

har ni några tips där man kan handla på nätet ?

Jag har en Lady Plymouth, luktar pepparmint, som behöver klippas. Även Doktor Westerlund. Om intresse PM:A.
Alexander-VG-zon3
CITAT (merlin68 @ 27-05-2011, 20:39) *
Vilka sorter letar du efter? Har en pepparmyntspelargon (är 1,60 hög nu) som jag kan ta skott av. Jag söker sorten toronta (coca-cola pelargonen) och sorter som luktar ananas eller choklad:)

tack för erbjudande hör av mig.

CITAT (Platinum @ 27-05-2011, 23:05) *
Jag har en Lady Plymouth, luktar pepparmint, som behöver klippas. Även Doktor Westerlund. Om intresse PM:A.

ja ditt erbjudande är intressant också, tack, hör av mig.
inkans
Vad roligt - fick två Dr Westerlund av min mamma och har börjat hitta så roliga doftpelargoner.

Jag la precis en beställning till ERA Garden, men vissa sorter verkar vara svåra att hitta, t ex den som doftar Cocos. Finns det någon som tänkt ta en stickling av någon spännande doft och kan tänka sej att sälja en?

Är Doftpelargoner svåra att klara över vintern? Har märkt att jag inte klarar alla "vanliga" pelargoner, så kom med goda råd! Kanske ska man ha dem i rumstemp mesta delen av vintern och bara låta dem vila en kortare tid, som t ex med Dr Westerlund? (Har jag läst... )

Blir nyfiken på hur det gick för dej Flaxx - och även andra som haft Doftpelargoner i sommar, berätta gärna!
Rebecca
CITAT (merlin68 @ 27-05-2011, 20:39) *

Pepparmyntspelargonen är jag väldigt intresserad av. Har hört om någon sort som heter typ 'chocolate peppermint', är det den?

confused.gif
inkans
Rebecca, det kan det vara. Det finns så många. Jag sammanställde lite snabbt det jag hittade med vad de heter och vad de luktar - och jag hittar fler ju mer jag letar. Förutom doften "Getabock" så finns det tydligen även dofter som "verkstad". Jag kan inte låta bli att undra hur dessa dofter hamnat på kartan. Hur får man fram alla dessa dofter, korsas de fram av människor eller fixar naturen det själv? Vild-pelargonerna är väl ändå naturliga?

Charity - Citron
P. Elongatum - Cocos
P. Gibbosum - Banan (eg en Vild-pelargon, inte en "doftpelargon")
P. Gibbosum Maroon - Banan (eg en Vild-pelargon, inte en "doftpelargon")
Chocolate Peppermint - Mynta
P.radens - Ros / Citron
P. Randula - Ros
Atomic Snowflake - Ros
P. Brilliantine - ljuvligt doftande
P. Concolour Lace (Filbert) - Hasselnöt
P Elongatum Syn - Cocos / Citron
P Grossulariodes - Cocos / Apelsin
P Mollicommum - Ananas
Lady Plymouth (Fru Westerlund) - Ros/Citron
Limoneum - Kanel
P. Mutans - Ingefära
Acushla - Äpple
P. Odoratissimum - Äpple
P. Pappilionaceum - Get
Prins of Orange - Apelsin
Torento - Coca Cola (hårdare vidröring - ingefära)
P. x fragrans - Muskot (Eg en hybrid, inte en "doftpelargon")
Pius
Du kan gå in på Pelargonsällskapets hemsida och kika under länkar, där finns en lista på de som säljer pelargoner.

Pius (pelargontant) naughty.gif
Eva i Skåne
CITAT (inkans @ 10-08-2011, 15:11) *
Är Doftpelargoner svåra att klara över vintern? Har märkt att jag inte klarar alla "vanliga" pelargoner, så kom med goda råd! Kanske ska man ha dem i rumstemp mesta delen av vintern och bara låta dem vila en kortare tid, som t ex med Dr Westerlund? (Har jag läst... )

Jag tycker inte doftpelargoner klarar sig så bra som mina "vanliga" att stå svalt hela vintern. Dom trivs bättre på fönsterbrädan under vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon