Nila
Ska göra en liten uteplats och tänkte använda ett gäng stenplattor som jag har liggande. Det är sådana där "vanliga" 40x40 cm, grå tråkiga betongplattor. Funderar nu på hur man kan göra dem lite roligare...

Kanske kombinera med några andra sorts stenar? Lägga i annat mönster än bara som en fyrkant?
Någon som har någon idé på vad man kan göra? Kanske bilder??

Tacksam för tips! smile.gif
mojan
Du kanske kan gjuta några i samma storlek och göra en "grop" i och sätta små växter, typ taklök i. Någon kan också innehålla bara vatten i "gropen" som fågelbad. Eller blanda upp med några plattor där du lägger i färgade stenar/typ bitar av kakel i cementen. Finns många bilder på nätet med sådana plattor.
Peztis
Jag såg någonstans där de här och var hade huggit av hörnen där de fyra plattorna möts och där satt ned en fyrkantig (kvadratisk) bit marktegel. Det var jättesnyggt!

Gillar annars mojans idé med att gjuta egna i samma storlek men med olika funktion och utseende. Kanske göra egna mönster i dem? Rabarberblad, en gren, barnens fötter och händer eller varför inte en platta för varje familjemedlem - människor som djur?
EKLO
Jag skulle ha glest mellan plattorna och plantera t ex backtimjan emellan så att de kan "välla in" lite över plattorna, finns säkert fler och andra tåliga låga växter man kan göra så med, men backtimjan har ju fördelen att lukta gott och blomma vackert. Underarbetet måste nog vara viktigt förstås, så att man inte får en massa rotogräs att tampas med...
ingrids
Betongkonstnären Tove Adman gjöt fyrkantiga betongrör i olika höjd som motsvarade en eller kanske fyra plattor i yta så att det blev som specialanpassade krukor eller "upphöjda bäddar" bland betongplattorna. Jag tror hon gjorde så att hon plockade bort rätt antal plattor på rätt ställen och gjöt på plats.
Nila
Åh, vilka bra tips! Tack snälla! smile.gif

Tyvärr finns inte tiden till att pyssla och gjuta eget, kan säkert bli jättefint annars. Men jag gillar både idén med backtimjan och att hugga av hörnen, så jag kanske ska satsa på något sådant... Eller kanske t.o.m. en kombination...? smile.gif
Krolliljan
Jag tycker att gråa cementplarttor är fina i sig. Eventuellt kan man ju runda av med lite kross eller kullersten i "hörnena" och lite markväxter som sagt.
Är det en stor yta kan man hoppa över någon platta och sätta t ex backtimjan eller varför inte rent av något högre kanske till och med ett litet träd. smile.gif
aromata
Plocka bort en sten och plantera ett gräs. Gräs och betong/sten är fint. Kanske ett Molinia, Carex eller nåt liknande.
Nila
CITAT (aromata @ 01-06-2011, 23:16) *
Plocka bort en sten och plantera ett gräs. Gräs och betong/sten är fint. Kanske ett Molinia, Carex eller nåt liknande.

Ännu mer bra tips... Nu har jag massor att fundera på! smile.gif

Tack ska ni ha! thanks.gif
Eva i Skåne
När min dotter var liten lyfte min pappa upp fyra betongplattor och vips så fanns det en gruslåda till lillan smile.gif
Det beror såklart på storleken på terassen, om man har barn som kan leka där och att man inte har en "vanlig" sandlåda precis utanför.
Det blir kanske inte vad man kan kalla en vackrare terass, men helt klart mer levande tongue.gif
josohl
Du kan göra "ränder" mellan plattorna med gatsten, tex tre rader betongsten och en rand gatsten. Eller nåt annat mönster. Jag tycker det blir mycket snyggare än bara betongsten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon