Myosotis
26-05-2011, 20:10
En granne har en avenbok som nog är rätt gammal, den står fritt mitt på gården, runt om är det mest naken jord/schaktmassor just nu (byggarbeten). Han har ganska nyligen köpt stället och jag har inget minne av hur trädet såg ut förr, men nu är det väldigt glest mellan löven och idag frågade han mig vad han kan göra för att hjälpa trädet. Han vill klippa ner en massa grenar och tror att det ska hjälpa, jag tycker det är synd att förstöra formen på trädet. Rötterna ska inte ha skadats under grävarbetena, så nära var det inte. Barken är inte skadad. Vad kan det bero på att den inte mår bra? Tomten sluttar ganska mycket, kan förra sommaren ha varit för torr? Finns det något man kan göra?
Shabbadang
26-05-2011, 23:42
Man kan ju misstänka att det ändå blivit sönderkört kring trädet. Kanske har rötterna skadats allvarligt? Ett gammalt träd dör inte bara sådär tvärt, utan det måste ha skett någon påverkan och eftersom man håller på bygger där så... Vatten kanske kan hjälpa. Kolla späda grenar om de har grönt under barken eller om de är döda. Är de döda så klipp bort, är de gröna så vattna.
Myosotis
27-05-2011, 12:00
Tack för svar! Ja det var min misstanke också, han kanske inte har koll själv på var det är grävt. Trädet är ju inte så jättegammalt att det är dags att självdö. Men att klippa ner trädet rent allmänt (levande grenar) som han vill är alltså ingen bra idé?
Shabbadang
27-05-2011, 16:36
CITAT (Myosotis @ 27-05-2011, 13:00)

Tack för svar! Ja det var min misstanke också, han kanske inte har koll själv på var det är grävt. Trädet är ju inte så jättegammalt att det är dags att självdö. Men att klippa ner trädet rent allmänt (levande grenar) som han vill är alltså ingen bra idé?
Jo, det kan vara ett sätt att få krona och rotsystem i balans, men det ska förstås utföras fackmässigt och inte bara att man kapar lite på måfå. Nu är det kanske inte helt rätt tid att göra det, men är det kris så kanske det kan vara befogat.
Huggorm
27-05-2011, 17:55
Hur är det med dränering, har sådan utförts i samband med byggandet? Sådant kan slå hårt mot ett stort träd.
Myosotis
27-05-2011, 19:37
Dränering? Tror inte det. Det som har skett närmast trädet är att en swimming pool grävts ner.
CITAT (Shabbadang @ 27-05-2011, 17:36)

...kapar lite på måfå...
Det är nog tyvärr ungefär så han har tänkt göra det.
Hej
Men att klippa ner trädet rent allmänt (levande grenar), det är bra på grund att friska sug rötter kan inte ger vatten till hela buska, plus om någon del död kan inte leva igen, så det är viktigt att borta de döda delar annars de ska skicka farliga gasar som de ska döda levande delar.
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.