Klint
Hej alla!
Jag får fråga här efter att jag letat på villägarnas förbund mfl.sidor
Finns det nån som vet hur man räknar ut detta? När man säljer sitt hus som vi gör 18/6 kan man dela upp fastighetsskatten den kommer ju på säjlaren för hela året.Vet att köparen brukar betala till säljaren från tillträdesdagen och resten av året Vet ni hur man räknar?
Tacksam för svar vi ska träffa köparna imorgon!
Aqvakul
Den som äger fastigheten 1 januari får stå för hela avgiften/skatten. man kan naturligtvis göra en justering av försäljningspriset för att kompensera för detta..

Skatteverkets info..
Klint
Ja precis har allt kollat det men hur räknar man ut? Det är väl antal dgr*nån procentsats confused.gif
Aqvakul
CITAT (Klint @ 26-05-2011, 22:42) *
Ja precis har allt kollat det men hur räknar man ut? Det är väl antal dgr*nån procentsats confused.gif

CITAT
Vanliga småhus
I deklarationen 2011 tas den kommunala fastighetsavgiften ut med ett fast maxbelopp på 6 387 kronor för varje färdigbyggt småhus. Men om 0,75 procent av 2010 års taxeringsvärde på småhuset och tillhörande tomtmark ger en lägre avgift, ska du betala den i stället.

Avgiften är 0,75 % av taxeringsvärdet, men vid årets deklaration högst 6387 kronor...
Klint
Men hur råknar man ut? Kan man göra så här?
0.75% av fastighetsskatten(eller 6387kr)/365*antal dgr som är kvar på året vid tillträdesdagen
Borde inte det bli rätt?
Aqvakul
CITAT (Klint @ 26-05-2011, 22:53) *
Men hur råknar man ut? Kan man göra så här?
0.75% av fastighetsskatten(eller 6387kr)/365*antal dgr som är kvar på året vid tillträdesdagen
Borde inte det bli rätt?

Jovisst kan man göra det, men det är en egen uppgörelse - skatteverket kräver den som ägerfastigheten 1januari på hela avgiften...

CITAT
Från och med inkomståret 2008 är det den som är ägare till fastigheten den 1 januari som ska betala fastighetsavgiften för hela inkomståret. Vem som ska anses som ägare i samband med en fastighetsförsäljning, avgörs av tidpunkten för äganderättens övergång. ¹
Det vanligaste är att äganderätten övergår till köparen vid en tidpunkt som har avtalats i köpekontraktet, oftast tillträdesdagen.

Om det däremot inte har avtalats om någon senare tidpunkt för äganderättens övergång, anses köparen som ny ägare redan den dag som köpekontraktet är daterat.

Om säljare och köpare vill fördela avgiften/skatten mellan sigSäljare och köpare kan vilja fördela avgiften/skatten mellan sig, genom att ta in ett villkor om det i köpekontraktet. Ett sådant villkor gäller bara parterna emellan. Gentemot Skatteverket är det ändå den som enligt ovan anses som ägare av fastigheten den 1 januari som ska betala fastighetsavgiften eller fastighetsskatten för hela året.
Klint
Javisst är det så men jag funderade bara på hur man räknar!
Aqvakul
Det rimliga är väl att räkna antalet dagar delat med 365 och gånger avgiften. Men det är som sagt en uppgörelse som parterna själva avtalar om och som i princip kan se ut hur som helst. Om man kommer överens om att köparen ska betala för den del av året han äger huset, så är det enklaste att lägga till summan på försäljningspriset. Annars blir det ytterligare ett avtal att hålla reda på..
mamamaggan
Förstår inte riktigt frågan. Du vet väl som ägare i dag vad du betalar i fastighetsskatt , dela den summan med 365 och så multiplicera med antal dagar som den nye ägaren ska betala för .

Det går väl också att dela skattesumman med 2 och så betalar ni hälften var , ni äger ju huset nästan ett halvår var.
Klint
Ja vi får se imorgon hur vi löser det tack för engagemanget smile.gif

mammamaggan såg inte ditt svar Jo jag funderade ju på hur jag skulle räkna Men så kom jag fram till samma som du som jag också skrev tidigare ville bara kolla att jag tänkt rätt men nu förstår jag! laugh.gif
Klint
Vi löste allt idag genom att dela avgiften på 2!
Tänkte bara berätta att jag mailade iväg en fråga till Villaägarnas riksförbund igårkväll och de ringde upp idag på morgonen det kallar jag bra service!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon