Aqvakul
Massmördaren Ratko Mladić är gripen smile.gif)

Läs och hör...
mamamaggan
Äntligen , det var väl inte en dag för tidigt.

Måste kännas skönt för de som överlevt eller som förlorade anhöriga.

Visar också att förr eller senare så blir man fast om man gjort sig skyldig till sådana här hemskheter.
Aqvakul
Jag har i mitt arbete träffat ett antal personer (kvinnor) som var i Srebrenica i juli 1995, där tusentals män och pojkar kallblodigt mördades. Deras förtvivlan över att ha mist sina nära anhöriga är obeskrivlig.
Monica M zon 4
Bra! Krigsförbrytare och liknande pack ska veta att de inte är säkra fast det gått många år sedan förbrytelsen.
Huggorm
Men i Serbien är det få som jublar...
niggle
CITAT (Huggorm @ 27-05-2011, 20:06) *
Men i Serbien är det få som jublar...

Och...?
Huggorm
CITAT (niggle @ 27-05-2011, 22:05) *
Och...?

Och? Efter världskrigen har vi väll lärt oss att konflikter inte slutar med att fred tvingas fram. Så länge hatet pyr i folk, så kommer flammorna blossa upp igen. På Balkan är det uppenbarligen inte färdigbråkat ännu.
niggle
Knappast någon anledning att känna tvivel inför att rättvisa skipas......
Huggorm
CITAT (niggle @ 27-05-2011, 22:55) *
Knappast någon anledning att känna tvivel inför att rättvisa skipas......

Men i många serbers ögon är det inte rättvis, det är problemet
niggle
Så du menar på fullt allvar, att på grund av några få människors vridna världsbild skulle man låta mannen
leva i fred?
Att han är ansvarig för 10-tusentals människors liv spelar ingen roll?

Om du tycker det är ok, har du en mysko världsbild!
gnon49
Ja hade inte Nato o Usa ingripit hade han väl fortsatt utrensningen o mördandet än idag. FN stod o såg på och gjorde ingenting.
Kanske man hade det i åtanke när man tog resolutionen om Libyen så snabbt.
niggle
En sak är helt säker, i alla fall. Serberna i likhet med alla andra folk är fredsälskande och vill välja sina ledare.
Den nu arresterade massmördaren var en produkt av det kommunistiska väldet i östeuropa, där mörka krafter kunde frodas i diktaturens skugga.
Det finns säkert de som saknar Usama bin Ladin, Franco, och vilka förtryckare som helst.
Men rättvisan och friheten måste få segra.
Motti
Märkligt !då och då dycker det upp en liten Hitler som orskar en fruktansvärd förödelse som tar liv med lust vuxna som barn.Hur kom dessa människor till ?från Djävulens avgrund kanske devil.gif
mamamaggan
Nej inte alls . De var från början som vilken annan människa som helst men någonstans på vägen fick de en idé om hur de skulle kunna skaffa sig makt och utnyttja den .

Det görs på många sätt men just det här är ett sätt som märks väl .

Ta t ex barnarbete , barnprostitution och allt annat som människor gör för att de kan och tjänar på det , det är minst lika vidrigt .
Huggorm
CITAT (niggle @ 27-05-2011, 23:03) *
Så du menar på fullt allvar, att på grund av några få människors vridna världsbild skulle man låta mannen
leva i fred?
Att han är ansvarig för 10-tusentals människors liv spelar ingen roll?

Om du tycker det är ok, har du en mysko världsbild!

Vart har jag skrivit det? Vad jag skriver är att det är skrämmande att serberna själva inte jublar över att massmördaren är fångad.
CITAT (mamamaggan @ 28-05-2011, 02:54) *
Nej inte alls . De var från början som vilken annan människa som helst men någonstans på vägen fick de en idé om hur de skulle kunna skaffa sig makt och utnyttja den .

Och det är inte ens säkert att de har så hemska åsikter från början. Men så märker de att sådant prat går hem hos folket, och så inriktar de sig på sådant för att få sin makt. Under tiden kanske de själva förändras också, och hatar mer och mer.
niggle
CITAT (Huggorm @ 28-05-2011, 08:28) *
Vart har jag skrivit det? Vad jag skriver är att det är skrämmande att serberna själva inte jublar över att massmördaren är fångad.
Men serberna leds av en president som har verkat för att han ska lämnas ut. Samme president är också folkvald. Om inte serberna jublar, får man förmoda att de nickar instämmande.
Och det är inte ens säkert att de har så hemska åsikter från början. Men så märker de att sådant prat går hem hos folket, och så inriktar de sig på sådant för att få sin makt. Under tiden kanske de själva förändras också, och hatar mer och mer.

jag klarar inte av tekniken, verkar det som.......
mitt inlägg kom in i Huggorms inlägg. Ursäkta, det var inte meningen.

niggle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon