mr.wiklund
26-05-2011, 22:08
hej igen
min fru och jag har påbörjat en häck på tomten som går i vinkel om 30m på vardera sida.
på ena längan på 30m så sitter det granplantor med 30-35 cm i mellan och på den andra längan så sitter det bärhäggmistel med 1m emellan.
så nu till min fråga. ska vi ta bort granplantorna ochn plantera syren istället eller om man ska fortsätta med bärhäggmisteln eller ta bort en del av granplantorna och blanda dom med syren.
hur skulle ni ha gjort i vårat ställe????
Shabbadang
26-05-2011, 23:22
Om du blandar in syren så får du ju byta allt, men om du håller dig till någon av de redan planterade så behöver du ju bara byta hälften. Det beror helt enkelt på vad du vill ha. Gran är fint, men kräver årlig och ganska noggrann klippning. Häggmispel låter du växa fritt, men den ska sitta tätare än 1 m, snarare 0,5. Om du ska förtäta häggmispelhäcken så bör du vara helt säker på att du får samma sort, det finns nämligen 4-5 olika häggmispelarter och det blir inte snyggt att blanda. Att blanda gran och syren - brrr...
Kloka synpunkter. Om det är någon annan som satt gransidan så kanske det finns anledning? Kommer vind därifrån t ex?
Ska man ha gran som häck, dvs formklippt och 2-4 meter hög, så krävs klippning årligen i slutet av juni-första veckan av juli. Man klipper ca 1/2 av årsskotten, de ljusgröna, inte mer. Det kräver viss finess men är ganska kul för den som vill se en häck bli riktigt tät.
Har man plats och ljus så är det vanligt på landet att man sätter en granrad, som helt enkelt får växa som granar rätt upp. Det blir ett effektivt vindskydd och zonhöjare om den är rätt placerad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.