|
Katarina Odla.nu
27-05-2011, 08:25
Lupiner och aklejor blommar för fullt i Skåne. Pionerna laddar sina knoppar. Var bor du, vilken zon, och vad står senast i blom hos dig? Bifoga gärna bild om det är okej att den kan hamnar på Odla.nu under rubriken Trädgårdspaning från norr till söder.
Myosotis
27-05-2011, 12:24
Jag bor också i Skåne, men här blommar inte aklejor eller lupiner än. Syrenen och hagtornen har precis börjat.
Jag bor i Uppsala. Här blommat kastanjerna för fullt, samt diverse andra vitblommande träd som jag inte (än!) kan namnet på. Syrenerna har nog blommat i nån vecka nu. I diverse ställen i Uppland finns det fortfarande kvar lite vitsippor, men väldigt få tulpaner.
Hå hå ja ja... maskrosor blommar i Boden, zon 6. De flesta träden börjar bli gröna och den första rabarberpajen är i uppäten!
mamamaggan
27-05-2011, 12:47
Syrenerna är nästan helt utslagna , liljekonvaljerna som står i solen är utblommade , tulpanerna har precis börjat blomma . slånen blommar , fruktträden börjar bli överblommade.
Myosotis
27-05-2011, 12:54
CITAT (mamamaggan @ 27-05-2011, 13:47)  Syrenerna är nästan helt utslagna , liljekonvaljerna som står i solen är utblommade , tulpanerna har precis börjat blomma . slånen blommar , fruktträden börjar bli överblommade. Intressant att det är så olika! Syrenerna har som sagt precis börjat. Liljekonvaljerna har blommat ett tag, tulpanerna är överblommade, slånen blommade över för länge sen, fruktträden är överblommade. Det verkar som att vissa växter går mer på ljuset och andra på temperaturen, skulle vara intressant att lära sig mer om det.
kerstin z5-6
27-05-2011, 13:00
Tulpaner, narcisser,kungsängsliljor,anemone tex vitsippor,hundtandslilja,rosenrot,primula blommar.Inga fruktträd ännu,syrenerna har nyss bladat ut lite i Västerbottens kustland.Fina vita nätter och skir grönska. Bästa tiden:)
mamamaggan
27-05-2011, 13:04
CITAT (Myosotis @ 27-05-2011, 13:54)  Intressant att det är så olika! Syrenerna har som sagt precis börjat. Liljekonvaljerna har blommat ett tag, tulpanerna är överblommade, slånen blommade över för länge sen, fruktträden är överblommade. Det verkar som att vissa växter går mer på ljuset och andra på temperaturen, skulle vara intressant att lära sig mer om det. Skulle vara mycket intressant att veta.
Platinum
27-05-2011, 13:08
Mycket har kommit väldigt tidigt i år, norra Gästrikland (zon 4).
I rabatterna blommar: - Fänrikshjärta - Kinesisk klockviva - Bräcka - Japansk akleja - Gullviva - Aklejor, bergklint, krolliljor och syren står i knopp och slår ut när som helst. - Äppelträden står också i full blom.
Och vad gäller vilda blommor så blommar: - Maskrosor - Revsuga - Ängsviol - Hundkex - Förgetmigej
Katarina Odla.nu
27-05-2011, 14:32
Oj, vad det blommar och mognar olika! Att rabarbern var färdig att skörda i Boden hade jag inte gissat! Zon 6 längst upp än så länge - nån som kan slå det? Passar på att önska Trevlig helg! från redaktionen på Odla.nu.
zaaritha
27-05-2011, 22:09
Zon 4, Hjo. Aklejor, rutor, spirea, syre´ner, ginst, tusenskönor, honungsblomster, gulltörel, mandelblom, smörblommor, "rävmjölk", vad fasen heter de? Löjtnantshjärta. Pepparrot..........
Helen i Piteå Zon 5
28-05-2011, 19:11
I Piteå blommar förrutom det Kerstin nämner Profetblomman, Alpklockan, Lunddockan/Bägarlönn, Röd Sockblomma, Aurikel, Sippor, Guldrams/Sorgklocka, Gullflocka, Vårärt, Rumänsk Viol och Dårört.
kerstin z5-6
28-05-2011, 19:28
Japp och nu Häggen!
Här i Älvdalen i norra Dalarna - zon 6- blommar lungört och kungsnejlikrot.
Liljekonvalj o pingstlilja är det sista av vårlökarna som nu blommar. Fänriksthjärtan o blågull blommar, liksom näva"ballerina", revsuga, saxifraga o mossflox. Spirean står även den i blom liksom syrenerna. Häggen har spritt färdig sin doft och har tyvärr även i år drabbats av larver.
Överbölingen
28-05-2011, 20:26
OK! Häggen, vitsippor, allåkerbär, botaniska tulpaner, narcisser, primulor, aurikler, daggranunkel, Strävaralior, förgärtmigej, arbis någonting. Knopp i ett flertal pioner och Meconopsis. Ogräset täcker marken där man just har rensat medan man går in och fikar. Uteperan har inte stuckit upp än så det går inte att täckodla än. Den där vita, Sanguinaria någonting har blommat över. Men små överraskningar överallt. Blåbärsbuskarna var sorkätna till jordytan, men skjuter nya skott. En Silga som stått i pallkrage i två år var också jämnad med marken har satt fart och står tillfälligt i växthuset. Växer centimetrar om dagen. Måbärshäcken var ringbarkad totalt. (Skall vara max 50 cm hög). Efter röjsågskapning så skjuter den nu ymnigt med nya skott.
Läge: Indalsälvens dalgång. Södra sidan. Skuggat av bergen och skogen.
Alexander-VG-zon3
28-05-2011, 20:42
Södra Västergötland zon 3-4
första syren blommorna såg jag i början av maj. annars blommar hästkastanj, timjan, nepeta, lungört, myosotis, primula, gräslök, akleja, berberis, häggmispel, smällspirea, alla möjliga roddisar, weigela, norskspirea, violer, daggkåpa, klematis, revsuga, maskrosor, iberis, vintergröna, silverarv, fläder, mullbäret sjunger på sista versen med blomningen, näva, mossflox, krypflox, nejlikor, smörblomma ja det finns mycket mer som blommar men orkar inte tänka mer.
I zon 2 (södra Bohuslän) blommar sedan någon vecka rönnarna, vildaplarna och hagtornen bland träden här, och på marken har hundkäxen bildat stora luftiga vita sommarmoln i alla hörn, rödklövern har börjat slå ut, humleblommorna har blommat ett par veckor, jungfrulinet nyutslaget liksom smörblommorna. Prästkragarna på ängarna har stora knoppar liksom mandelblom och brunört. Triften och styvmorsviolen på stränderna har blommat i ett par veckor, och gullvivorna har redan blommat ut.
Krolliljan
29-05-2011, 06:12
Här i Halmstad blommar mina fänrikshjärtan, trädgårdsiris, löjtnanshjärtan, syrener,aklejor,franska kungsljus,rams. Nu väntar jag på krolliljorna,de tidiga dagliljorna och strandirisen som står i knopp. ( Jag bara älskar "syrenernas tid"  )
Jag tror jag bor i landet som Gud satte på undantag. Mitt i Sverige men ändå zon 7. Här är häggen på gång, maskrosor mot betongväggar, gulsippa och påskliljor. Min allra tidigaste pion har yttepytteknoppar och krokusen är snart färdigblommad. Varför känns det som om ni andra hade kunnat skriva det här för evigheter sen? Men jag kommer i spurten /Åsa
Sofia H
31-05-2011, 08:16
Håll ut, Åsa! Här har lundvivan precis blommat över, pärlhyacinter av olika slag blommar för fullt, och häggen slog ut i går eller i förrgår. Pingstliljorna blommar på, och jag har två mycket små pionknoppar i söderläge. Detta i zon 7, precis som hos dig. Vi har kakan kvar, alltså  /Sofia.
Ojdå, har precis lagt in 3 bilder i tråden "Trädgårdsbilder". De är från idag och ifrån nordvästra Mark (dvs några mil SO Göteborg).
Här blommar björnbär och pionerna är sprickfärdiga !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|