Full version: Rotskott från Syren.
Anna-Karin C
Ja, har en massa rotskott under min syren. Skulle inte ha något emot att få lite fler syrenbuskar. Går det att ta tillvara rotskotten?
Ska man då sätta dem i kruka eller sätta dem nånstans i trädgården för att växa till sig litegranna?

Eller blir det helt enkelt inte nåt bra av dessa rotskott?

MVH
Anna-Karin
*Stintan*
Visst kan du plantera rotskotten på någon annan plats under förutsättning att du får med rötter och sen får man vattna massor hela säsongen.
mamamaggan

Gräv upp rotskotten och plantera där du vill har nya syrener , de kommer säkert att ta sig, hela våran syrenhäck är från början planterade rotskott .
Anna-Karin C
Ahh,, det låter bra det! Då blir det en barnkammare någonstans skyddat. För hängnar jag inte in dem så kör mannen definitivt över dem med gräsklipparen och jämnar dem med marken sad.gif
Ezereht
Visst var det du som hade sandjord... sätt dem någonstans där du ser dom ofta så du kommer ihåg att vattna. Dom tar sig ganska lätt. Men dom får inte torka ut något länge.
Anna-Karin C
Japp, sandjord. Jag ska göra en barnkammare som blir passad ofta wink.gif
Huggorm
CITAT (Ezereht @ 27-05-2011, 17:28) *
Visst var det du som hade sandjord... sätt dem någonstans där du ser dom ofta så du kommer ihåg att vattna. Dom tar sig ganska lätt. Men dom får inte torka ut något länge.

Visst är det så, men bara i början. När de väl är etablerade klarar de torka ganska bra. Mina syrener står i tunn, torr jord på en bergknalle, och endast en gång har jag sett dem sloka och då var det en extrem torrperiod, då dog andra träd som granar och björkar som stod på liknande ställen.

Är det inte så att syrener nästan alltid förökas med rotskott? Fröförökning av syren hör nog till ovanligheterna.
Islanda
CITAT (Anna-Karin C @ 27-05-2011, 13:02) *
Ja, har en massa rotskott under min syren. Skulle inte ha något emot att få lite fler syrenbuskar. Går det att ta tillvara rotskotten?
Ska man då sätta dem i kruka eller sätta dem nånstans i trädgården för att växa till sig litegranna?

Eller blir det helt enkelt inte nåt bra av dessa rotskott?

MVH
Anna-Karin

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon