Christa
Är det någon som känner till hur nära slipers man kan odla sådant man kan äta?

Det är i och för sig lite kinkigt om man odlar annat också ifall man lägger växter därifrån i komposten.
*Stintan*
Varför alls ha slipers i trädgården?
Gossen Ruda
CITAT (Christa @ 27-05-2011, 13:23) *
Är det någon som känner till hur nära slipers man kan odla sådant man kan äta?

Det är i och för sig lite kinkigt om man odlar annat också ifall man lägger växter därifrån i komposten.

Mycket nära, växter tar inte upp kreosot via rötterna och nedrytningen går ganska fort. Alldeles i närheten kan man hitta rester utanpå rotfrukter men de försvinner vid sköljning och framför allt vid skalning. Jag har läst om en dansk undersökning men hittar inte den länken nu, möjligen finns den i datorn på jobbet. Återkommer på måndag med den om jag kommer ihåg.

CITAT (*Stintan* @ 27-05-2011, 13:47) *

Man kan vara järnvägsintresserad som jag. rolleyes.gif
KRT
CITAT (*Stintan* @ 27-05-2011, 13:47) *

Fråga de som anlade trädgårdar på 70-talet....
Christa
CITAT (Gossen Ruda @ 27-05-2011, 13:50) *
Mycket nära, växter tar inte upp kreosot via rötterna och nedrytningen går ganska fort. Alldeles i närheten kan man hitta rester utanpå rotfrukter men de försvinner vid sköljning och framför allt vid skalning. Jag har läst om en dansk undersökning men hittar inte den länken nu, möjligen finns den i datorn på jobbet. Återkommer på måndag med den om jag kommer ihåg.
Man kan vara järnvägsintresserad som jag. rolleyes.gif

Kan det inte finnas arsenik i dom?
merlin68
Jag skulle ta bort samtliga slipers och gräva bort jorden omkring dem med stor marginal. Har för mig att gamla järnvägsslipers avger jättegiftiga ämnen?
Gossen Ruda
CITAT (merlin68 @ 27-05-2011, 18:19) *
Jag skulle ta bort samtliga slipers och gräva bort jorden omkring dem med stor marginal. Har för mig att gamla järnvägsslipers avger jättegiftiga ämnen?

Knappast. Kanske inte så lämpliga att äta men vem äter sliprar? Det är främst innehållet av polycykliska aromatiska kolväten som kan vara lite känsligt men gamla urvattnade sliprar släpper inte ifrån sig så mycket. Det finns fö jordbakterier som käkar upp kolvätena.

CITAT (Gunilla T @ 27-05-2011, 19:27) *

Jo, Kemi förnekar sig inte. biggrin.gif

CITAT (Christa @ 27-05-2011, 17:14) *
Kan det inte finnas arsenik i dom?

Inte i järnvägssliprar.
Gossen Ruda
Dansk läsövning. http://www2.mst.dk/common/Udgivramme/Frame...tml/default.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon