Tesssan
27-05-2011, 15:07
Jag har en Benjaminfikus och den har tappat så gott som alla blad, finns kanske 10 gröna blad kvar.
Vad ska jag göra för att den ska få tillbaka alla blad?
Hej
Du ska vattna den bra plus du ska ge dem näring om du kan ersätta dem med lite extra ljus.
H:Bassam
Tesssan
15-06-2011, 19:27
Tack! Jag brukar vattna den ca 2-3ggr i veckan (beroende på om jorden är fuktigt eller ej från gången innan) och då brukar jag ge 1 gång/vecka med växtnäring men det händer som inget. Borde jag ge 2 ggr/vecka växtnäring åt den? Eller övervattnar jag den kanske? Den står just nu uppe på mitt terrarium där det är lite varmare än i fönstret plus att den får mer ljus på sig därifrån.
Om bladen blir gula innan de faller av så har du har den nog för varmt. Benjamin ska stå i rumstemperatur, alltså ca 18 till 24 grader. Gödning räcker varannan vecka under sommaren. Annars gör du rätt ang vattning. Någon gång kan du låta jorden torka ut helt. Det härdar dem.
Maj zon 4
17-06-2011, 16:51
Hur stor är den? Behöver den en större kruka kanske? Benjaminfikus är i naturen ett stort träd och kan behöva utrymme för rötterna. Det är naturligt att den tappar en del blad över vintern, men den borde vara igång och växa igen nu.
Camillabrandt80
24-07-2011, 11:19
jag har en benjaminfikus som står i söder fönster och den får vatten typ 1 gång i veckan och näring kanske varannan vecka!Den står i en ganska så stor kruka och den har behållit alla bladen och växer fint och jämnt!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.