merlin68
En av mina Friesdorf har ändrat utseede. Ska ju tillhöra de småväxta pelargonerna men den har blivit en meter hög wacko.gif ! Den är inte gänglig utan allt är stort, stora blad och stora blommor. Den tillbringade vintern i min svala tvättstuga under ljusrör. De andra plantorna av samma sort har förblivit normalstora. Alla härstammar från samma moderplanta som också var normalstor. Någon som har drabbats av ett liknande fenomen?
Woodii
Kan det vara samma fenomen som när tex växter med vitfläckiga blad får tillbaka den gröna viltfärgen, att den liksom har "tappat" den framavlade egenskapen och återgått till ursprungsutseendet?
sqrulan
g.gif Men det var konstigt!? Jag har haft flera Friesdorf och dom blir absolut aldrig så höga utan små och buskiga.

Är det verkligen en Friesdorf undrar jag? Hoppas att nån kan fundera vidare på det!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag har haft Friesdorf länge men känner inte igen din beskrivning.

Men om du inte klipper ner dom varje år, så växer dom så klart. Jag har nu 3 relativ stora på balkongen, men med samma blad som alltid.

Jag vill inte säga att dom är småväxta men kompakta.

Elisabeth

merlin68
Jag köpte moderplantan för en himla massa år sedan och har tagit sticklingar av den vartannat år. Den har aldrig växt sig så stor förut. Ett av "fjolårsbarnen" har muterat medan de andra är normala. Det märkliga är att även blommorna är jättestora. Lite kul tycker jag, ska fortsätta odla den, vem vet kanske blir det en Friesdorf spaljepelargon av den rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon