Full version: Fårhage
ninnisky
Vi har en ny granne på landet. Hans tomt är nära 2 ha stor. Efter en större röjning har han tänkt sig några fårhagar och har satt upp stängsel. På en kortare sträcka gränsar hans tomt nära vårt sommarhus. Min fråga ovan gäller om det finns några regler för hur nära en fårhage får vara ligga ett bostadshus? Hittar ingen bra info på nätet.

Har inget emot får men vill inte ha bräkandet varje vacker sommardag!
*Stintan*
Tror inte det finns några såna regler och jag tror inte heller att du behöver vara orolig för bräkande. Får är i allmänhet tysta djur.
Åsa, mälardalen zon 2
Tror inte det finns nån sån regel, har får ca 5m från min marklägenhet, bara några stycken för att hålla öppet landskap. När de har rymt kan de vara ännu närmre min lägenhet de stod utanför min dörr då jag skulle ut för någon vecka seda. Tycker inte de stör det minsta och får hör ju till på landet och sommaren, och så mycket bräker de inte, hör dem knappt.
Meriona
Intressant fråga, men jag har inget svar tyvärr. Drar får till sig flugor såsom kor? Isåfall är det en klar nackdel att ha dem inpå sig. Skulle man vilja skoja till det så är det inte alla som ha lammkött som flockas i trädgården. tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Har inte märkt någon ökning av flugor.
ninnisky
Tack för era svar! Jag är inte rädd för att de ska störa särskilt mycket så mina farhågor var kanske överdrivna...och jag vet att får hör landet till! biggrin.gif men vill ändå veta förutsättningarna.
Huggorm
Får ropar och rymmer inte så mycket. Getter däremot, skulle jag inte vilja ha nära inpå sovrumsfönstret.
ingrid fuxwall
Grannes hästar går vid tomtgränsen, tror inte att det finns några regler om djur om det inte är innom planbelagt område - eller vad det nu heter
merlin68
Du får gratis gödsel:)
Wilmer
CITAT (Meriona @ 27-05-2011, 18:47) *
Intressant fråga, men jag har inget svar tyvärr. Drar får till sig flugor såsom kor? Isåfall är det en klar nackdel att ha dem inpå sig. Skulle man vilja skoja till det så är det inte alla som ha lammkött som flockas i trädgården. tongue.gif

Har lika mycket flugor nu som då jag bode utan kossor några meter från dörren. Skyll inte på kossorna, men bor du nära gödselstacken är det nog värre! Mu!
Motti
Han får ju ha sina får till eran gräns !verkar ju vara en lätt fråga!

Ska väl förtydliga mig ! han har ju rätt att ha får på sina marker så enkelt är det.
Myosotis
Jag hade blivit glad 1) för fåren, 2) för landskapet hålls öppet, 3) för flugorna som gör att det blir fler fåglar! Arter som t.ex. ladusvala minskar för att de behöver mycket insekter. Jag tror inte heller fåren kommer att bräka så mycket, du blir säkert kompis med dem! [attachment=61028:Schaf.gif]
Motti
Som lantis förstår jag inte alls att Får skulle vara ett problem !rycker de tillför en massa positivt :)Som Myosotis skriver de hör till kretsloppet .
mamamaggan
CITAT (Motti @ 27-05-2011, 23:41) *
Han får ju ha sina får till eran gräns !verkar ju vara en lätt fråga!

Ska väl förtydliga mig ! han har ju rätt att ha får på sina marker så enkelt är det.

Är nog inte fullt så enkelt som du säger. Vet att det varit uppe i domstol om en bonde skulle få göra just det som Ninniskys granne gör , bygga ut och ha sina djur ( kor i det fallet ) så nära sin granne som inte var bonde.

Det gick långt upp i rättsväsendet och jag har för mig att det blev en kompromiss , bonden fick ha ett mindre antal kor än han tänkt sig just där och inte så nära grannen.

Att man bor på landet och har djur ger en inte automatiskt rätt att göra precis som man vill !!

Själv tycker jag att det hör landet till med djur och om det inte medförde olängenheter så skulle jag inte klaga på kossor , får mm i min närhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon