Håkan Gustafsson
27-05-2011, 17:59
När jag skulle röra runt i varmkomposten i går blev jag rejält överraskad. Efter flera tag runt om med luftningsstaven fick jag syn på en kopparsnok som ringlade sig ner i komposten. Vad gör den där, vad hittar den för föda i komposten, varför har den flyttat i i min kompost. Den är inte välkommen!
Nu är jag inne på att köpa en ny kompost och tänker mej en på stativ som roterar. Någon som testat och kan ge utlåtande? Jag ha läst lite gamla inlägg men kanske de nyare fungerar på ett annat sätt.
Jag har i dag två Gröna Johanna som nog inte är tillräckligt täta...
/Håkan
Piccante
27-05-2011, 18:07
reptiler tycker om värme och söker sig till vad de upplever som varma o mysiga platser. Kopparödla är helt ofarligt o gör absolut ingen förnär.
Åsa, mälardalen zon 2
27-05-2011, 18:20
Och kopparödlor äter sniglar (och daggmaskar) allt som äter sniglar är välkomna hos mig. +Kopparödlor är ju helt ofarliga samt de är fridlysta.
Gunilla T
27-05-2011, 18:42
Kopparödla är ett nyttodjur i trädgården...var rädd om den!
Som övriga sagt, var rädd om kopparödlan! Det är en förmån att få en sån i sin kompost, och det visar att komposten mår bra.
Den där sorten kompost som man roterar, sån hade dagis i mitt hos när jag bodde i lägenhet och den var inte smidig och stank som fasiken ur så fort det var varmt.
Helén
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.