Full version: Att äta en semla
Gossen Ruda
Fick en fundering när jag åt en semla igår. För mig finns det bara ett sätt: Först värma lite mjölk samt i densamma lösa upp Vanillinsocker. Sen ner med semlan i en djup skål och mjölk runtomkring. Därefter ätes semlan med sked, möjligen kan locket förtäras först. Den söta vaniljsmakande mjölken tillsammans med grädden är en smakupplevelse. Detta ätsätt har min mamma lärt mig.

Sedan har jag upptäckt att dom flesta andra inte delar mitt sätt att äta en semla. När vi hade semleätning på jobbet för några år sen var en del närmast förfärade, så kan man väl inte göra! Därför denna lilla undersökning i väntan på att trädgårdarna skall tina. I Ture Sventons anda.
renate
ohmy.gif Jag för min del kan bara säger"usch"jag äter inte semla och dricker inte mjölk.Det låter tråkigt,jag vet. rolleyes.gif
Renate
kryddan
Tja, vilket som egentligen men jag röstade torr - eftersom det oftast blir så smile.gif
Gossen Ruda
Röstade själv också så mjölkfolket ökade lite. Men än så länge leder "torrisarna". Renate, det enda som är tråkigt är när någon annan skall bestämma vad som skall ätas eller drickas.
Fialotta
Jag äter torr, alltid locket först
och dagsfärsk....ingen torr bulle unsure.gif

Köper nån gång, men helst hembakt, dom blir inte så jättestora
utan lagom till kaffet smile.gif
Virgo
När jag äter semla, så äter jag den som den är. Och helst med marsipan istället för mandelmassa. och katten bredvid som hjälper till att äta grädden.
Och när jag hade rediga mustascher så åt jag inga semlor alls, av förklarig anledning.

Med mjölk blir det ju som en baltbulle wacko.gif
Jag har inte druckit mjölk, sen tidiga tonåren.
Berith
Absolut med varm mjölk och kanel! wub.gif
Nutten
Äter inte semlor så ofta, men NÄR jag gör det är det den torra, hembakade varianten som gäller. Äter först det välpudrade locket (mycket florsocker), sedan i med själva bullen med sockerfri grädde. Mandelmassan hoppar jag över helt!

Min mor äter däremot semlan med varm mjölk som du, Gossen Ruda.
Betty
Vad vore livet utan semlor! Jag äter den 1:a för året den 5/1 av någon outgrundlig anledning, och alltid torr - som en bulle till kaffet. biggrin.gif Vet inte hur många jag har hunnit sätta i mej i år... äter så länge det finns tillgång, har sån tur att det finns en bagare i familjen (yngste sonen) han ser till att jag har mitt semmelbehov tillfredsställt! laugh.gif Jag ääälskar semlor! rolleyes.gif tongue.gif
Metok
Äter absolut mina semlor torra. Någon varm mjölk kommer inte i närheten tongue.gif

Tyvärr har jag nyligen inlett en karriär som viktväktare ganska nyligenh så det har bara blivit en semla hittills i år sad.gif
gammelnalle
FUSK!!!!!!!

Det är på fet-tisdagen man skall äta temlor (Ture var visst framme och smakade på grädden... smile.gif )

Kanel !! det var nytt för mig. Men HETVÄGG skall det vara !!! Det går i NÖDFALL att klämma en torris.... '

Nej jag har inte röstat!!!
Betty
Kollade mitt BMI nyligen (hittade en länk i en annan tråd här på Småprat...) Inser att jag fortfarande är lätt underviktig... proppar i mej semlor helt utan dåligt samvete...! wub.gif
zaaritha
Jag gillar inte semlor o har inte intagit mjölk på ca 10-15 år. Jo,
använt i matlagning--men dricka mjölk---nix!!!!
M-B
Eva Swahn
Jag äter inte semla, jag äter FASTLAGSBULLE!

Två åt gången. En under tiden man gör i ordning kaffet och som man bulemiskt trycker i sig. Sen den andra som man högtidligt och ceremoniellt njuter av tillsammans med kaffet.

Fastlagsbulle med varm mjölk förstörde glädjen som barn. Och inte förrän jag sitter på hemmet och har tappat alla mina tänder kommer jag att slafsa i mig fastlagsbullar på det sättet igen.

Enda gången jag kan bli språkpolis är när skånska bagerier inte kan texta sina egna skyltar utan tar något centralt utskick som de sätter upp. Det heter inte semla i Skåne, det heter fastlagsbulle!

Semla låter som en hudsjukdom: "Nej nu kan jag inte visa mig ute, jag har fått både semla och ackne."
Gossen Ruda
Torrätarna leder stort än så länge men jag ser att jag inte är lika ensam här som på jobbet. Där kände jag mig som en marsian. Kul med alla kommentarer. Skickar med en länk till Svenska Akademiens ordbok. Semla kommer av ett gammalt orientaliskt namn på fint vetemjöl! De ni!
SAOB om semla
vickeva
CITAT (Eva Swahn @ 22-02-2004, 02:18)
Jag äter inte semla, jag äter FASTLAGSBULLE!

Två åt gången. En under tiden man gör i ordning kaffet och som man bulemiskt trycker i sig. Sen den andra som man högtidligt och ceremoniellt njuter av tillsammans med kaffet.

Fastlagsbulle med varm mjölk förstörde glädjen som barn. Och inte förrän jag sitter på hemmet och har tappat alla mina tänder kommer jag att slafsa i mig fastlagsbullar på det sättet igen.

Enda gången jag kan bli språkpolis är när skånska bagerier inte kan texta sina egna skyltar utan tar något centralt utskick som de sätter upp. Det heter inte semla i Skåne, det heter fastlagsbulle!

Semla låter som en hudsjukdom: "Nej nu kan jag inte visa mig ute, jag har fått både semla och ackne."

biggrin.gif laugh.gif Detta inlägg är nästan exakt det jag tänkte skriva!! Jag är t.o.m. så rabiat att jag inte handlar fastlagsbulle på ställen där de kallar det för semla... wub.gif ... men i år blir det inga alls... bmi ni vet sad.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Hannele
Köpesemlor är ju bara l u f t och onödigt mycket grädde...
Men förr i tiden - på den gamla goda tiden - åt jag semlor med varm mjölk. wub.gif
renate
CITAT (Gossen Ruda @ 22-02-2004, 16:48)
Torrätarna leder stort än så länge men jag ser att jag inte är lika ensam här som på jobbet. Där kände jag mig som en marsian. Kul med alla kommentarer. Skickar med en länk till Svenska Akademiens ordbok. Semla kommer av ett gammalt orientaliskt namn på fint vetemjöl! De ni!
[URL=http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.phtml?filenr=1/235/60113.html]SAOB om semla[/UR

I Tyskland kallar man mjuka frallar eller vetebullar för "Semmeln"
Istället för semmlor äter man "Heisswecken"( Hetvägg )i februari.
Renate
Gossen Ruda
Hannele, Lundgrens konditori på Kyrkbytorget har anständiga exemplar.
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 22-02-2004, 21:11)

Tack för tipset!
Väl värt att göra ett besök där för en hisingsbo.
Jag har hört gott om dom på bi-föreningen också.
Eva i Skåne
Torr unsure.gif . Nej helst inte. En icke torr bulle med lite kardemumma i och rikligt med mandelmassa under grädden. tongue.gif I varm mjölk!!! Urk nej. Inte för mig tack.
Men gärna ett stort glas kall mjölk till rolleyes.gif .
Minimjölk dricker jag säkert en liter om dagen. Hur kan ni klara er utan, ni som säger att ni inte druckit mjölk sedan ni var barn? Jag är säker på att jag skulle klara att leva bara på mjölk laugh.gif tongue.gif

Igår köpte jag förresten årets dyraste fastlagsbullar. Vi var på besök hos dottern i Uddevalla och tog en promenad i den strålande solen. Gågatan upp och ner två gånger innan vi kunde bestämma oss för vilket konditori vi skulle besöka, men vi hade ju sett ett fönster där fastlagsbullarna hade både mandelmassa och en stor grön marsipanskiva. Alltså, in och handla. 6st. Tur att plånboken var nyfylld. 20:- stycket. Var sin mazarin också och det gick loss på tvåhundra. Tur man inte strosar på den gågatan så ofta. laugh.gif

Förresten så begrep inte biträdet min skånska mad.gif På tal om fastlagsbullar eller semlor.
Hannele
CITAT (Eva i Skåne @ 22-02-2004, 21:18)
Alltså, in och handla. 6st. Tur att plånboken var nyfylld.

Men en familj med 6 hungriga har jag alltid tyckt att det är tufft att besöka ett konditori... unsure.gif
Ewa L
Jag vill också definitivt ha varm mjölk som semlan skall simma omkring i.

Brukar alltid vara ståndaktig och bara äta 1 st på fet-tisdagen som alltid brukar infalla runt 12 februari (namnsdag i familjen). Nu i år såg jag i min kalender att "Fastlagssöndagen" inföll 22:a och någon fettisdag var inte markerad. Då blev jag så osäker när jag skulle äta, så för säkerhets skull åt jag en varje vecka. rolleyes.gif tongue.gif
Berith
Fettisdagen är i morron! biggrin.gif

Samtidigt med bokrean av nån konstig anledning som jag inte kommit på än. blink.gif
Hannele
Man har fått läsa här om att den ena inte gillar det, den andra inte äter det...
Ibland har jag serverat hembakade släta bullar, god mandelmassa och en skål vispat grädde.
Då har var och en fått göra sin egen semla, efter smak och tycke.
Särskilt barn - och bantare - har uppskattat detta. sleep.gif
Wargen
Jag får väl rösta på >med mjölk< för att hålla uppe statistiken, men måste erkänna att de två semlor jag ätit i år var utan mjölk. Min mormor värmde mjölken med kardemumma, så det är den varianten jag gillar....
Ewa L
CITAT (Berith @ 23-02-2004, 07:50)

Shit, då måste jag äta en då också. laugh.gif biggrin.gif
gammelnalle
ni får gärna bjuda mig på semla/fetisdagsbulle/fastlagsbulle i morgon... gärna med pudersocker och varm mjölk till... men det är inget måste !!!
wub.gif wub.gif wub.gif

"matfriarn" laugh.gif laugh.gif wink.gif
Betty

Samtidigt med bokrean av nån konstig anledning som jag inte kommit på än.  :blink:

Vilken jättebra kombination! biggrin.gif
Först buffas och trängs man för att få tag i några billiga och bra böcker. Sen köar man tills fötterna värker och svetten rinner för att få betala fynden.
En sväng förbi konditoriet och sedan kommer belöningen efter dagens strapatser,
man får sätta tänderna i en stor, fluffig semla, härligt!!! wub.gif
Eva i Skåne
CITAT (Betty @ 23-02-2004, 12:17)

Samtidigt med bokrean av nån konstig anledning som jag inte kommit på än.  blink.gif

Vilken jättebra kombination! biggrin.gif
Först buffas och trängs man för att få tag i några billiga och bra böcker. Sen köar man tills fötterna värker och svetten rinner för att få betala fynden.
En sväng förbi konditoriet och sedan kommer belöningen efter dagens strapatser,
man får sätta tänderna i en stor, fluffig semla, härligt!!! wub.gif

Det låter inte alls dumt Betty tongue.gif biggrin.gif
estet
Här kommer en till "torris"! smile.gif Visst blir det en till semla i morgon, har bara hunnit med 2-3 st än.
Hannele
CITAT (Gossen Ruda @ 22-02-2004, 21:11)

Gôrgoa! Tyckte maken med.
När jag ändå var i närheten, passade jag på att handla fisk på Vårväderstorget och
vad hittade jag där? Ett bokbord! Fiskhandlaren berättade, att hans mor hade städat på vinden... Jag var tvungen att köpa Trädgårdsodling för nybörjare av Violet Steveson, nu när det gavs tillfälle att handla böcker hos fiskhandlaren! rolleyes.gif

Jag passade även på att kolla Vårväderstorgets loppmarknad och
hittade en ny fin kopp till min Campanula-samling! Bra tips jag fick.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon