|
Gossen Ruda
21-02-2004, 20:12
Fick en fundering när jag åt en semla igår. För mig finns det bara ett sätt: Först värma lite mjölk samt i densamma lösa upp Vanillinsocker. Sen ner med semlan i en djup skål och mjölk runtomkring. Därefter ätes semlan med sked, möjligen kan locket förtäras först. Den söta vaniljsmakande mjölken tillsammans med grädden är en smakupplevelse. Detta ätsätt har min mamma lärt mig.
Sedan har jag upptäckt att dom flesta andra inte delar mitt sätt att äta en semla. När vi hade semleätning på jobbet för några år sen var en del närmast förfärade, så kan man väl inte göra! Därför denna lilla undersökning i väntan på att trädgårdarna skall tina. I Ture Sventons anda.
 Jag för min del kan bara säger"usch"jag äter inte semla och dricker inte mjölk.Det låter tråkigt,jag vet. Renate
kryddan
21-02-2004, 21:33
Tja, vilket som egentligen men jag röstade torr - eftersom det oftast blir så
Gossen Ruda
21-02-2004, 21:41
Röstade själv också så mjölkfolket ökade lite. Men än så länge leder "torrisarna". Renate, det enda som är tråkigt är när någon annan skall bestämma vad som skall ätas eller drickas.
Fialotta
21-02-2004, 21:48
Jag äter torr, alltid locket först och dagsfärsk....ingen torr bulle
Köper nån gång, men helst hembakt, dom blir inte så jättestora utan lagom till kaffet
När jag äter semla, så äter jag den som den är. Och helst med marsipan istället för mandelmassa. och katten bredvid som hjälper till att äta grädden. Och när jag hade rediga mustascher så åt jag inga semlor alls, av förklarig anledning. Med mjölk blir det ju som en baltbulle Jag har inte druckit mjölk, sen tidiga tonåren.
Absolut med varm mjölk och kanel!
Äter inte semlor så ofta, men NÄR jag gör det är det den torra, hembakade varianten som gäller. Äter först det välpudrade locket (mycket florsocker), sedan i med själva bullen med sockerfri grädde. Mandelmassan hoppar jag över helt!
Min mor äter däremot semlan med varm mjölk som du, Gossen Ruda.
Vad vore livet utan semlor! Jag äter den 1:a för året den 5/1 av någon outgrundlig anledning, och alltid torr - som en bulle till kaffet.  Vet inte hur många jag har hunnit sätta i mej i år... äter så länge det finns tillgång, har sån tur att det finns en bagare i familjen (yngste sonen) han ser till att jag har mitt semmelbehov tillfredsställt!  Jag ääälskar semlor!
Äter absolut mina semlor torra. Någon varm mjölk kommer inte i närheten Tyvärr har jag nyligen inlett en karriär som viktväktare ganska nyligenh så det har bara blivit en semla hittills i år
gammelnalle
21-02-2004, 23:51
FUSK!!!!!!! Det är på fet-tisdagen man skall äta temlor (Ture var visst framme och smakade på grädden...  ) Kanel !! det var nytt för mig. Men HETVÄGG skall det vara !!! Det går i NÖDFALL att klämma en torris.... ' Nej jag har inte röstat!!!
Kollade mitt BMI nyligen (hittade en länk i en annan tråd här på Småprat...) Inser att jag fortfarande är lätt underviktig... proppar i mej semlor helt utan dåligt samvete...!
zaaritha
22-02-2004, 00:46
Jag gillar inte semlor o har inte intagit mjölk på ca 10-15 år. Jo, använt i matlagning--men dricka mjölk---nix!!!! M-B
Eva Swahn
22-02-2004, 02:18
Jag äter inte semla, jag äter FASTLAGSBULLE!
Två åt gången. En under tiden man gör i ordning kaffet och som man bulemiskt trycker i sig. Sen den andra som man högtidligt och ceremoniellt njuter av tillsammans med kaffet.
Fastlagsbulle med varm mjölk förstörde glädjen som barn. Och inte förrän jag sitter på hemmet och har tappat alla mina tänder kommer jag att slafsa i mig fastlagsbullar på det sättet igen.
Enda gången jag kan bli språkpolis är när skånska bagerier inte kan texta sina egna skyltar utan tar något centralt utskick som de sätter upp. Det heter inte semla i Skåne, det heter fastlagsbulle!
Semla låter som en hudsjukdom: "Nej nu kan jag inte visa mig ute, jag har fått både semla och ackne."
Gossen Ruda
22-02-2004, 16:48
Torrätarna leder stort än så länge men jag ser att jag inte är lika ensam här som på jobbet. Där kände jag mig som en marsian. Kul med alla kommentarer. Skickar med en länk till Svenska Akademiens ordbok. Semla kommer av ett gammalt orientaliskt namn på fint vetemjöl! De ni! SAOB om semla
vickeva
22-02-2004, 17:27
Hannele
22-02-2004, 18:57
Köpesemlor är ju bara l u f t och onödigt mycket grädde... Men förr i tiden - på den gamla goda tiden - åt jag semlor med varm mjölk.
CITAT (Gossen Ruda @ 22-02-2004, 16:48) Torrätarna leder stort än så länge men jag ser att jag inte är lika ensam här som på jobbet. Där kände jag mig som en marsian. Kul med alla kommentarer. Skickar med en länk till Svenska Akademiens ordbok. Semla kommer av ett gammalt orientaliskt namn på fint vetemjöl! De ni! [URL=http://g3.spraakdata.gu.se/osa/show.phtml?filenr=1/235/60113.html]SAOB om semla[/UR I Tyskland kallar man mjuka frallar eller vetebullar för "Semmeln" Istället för semmlor äter man "Heisswecken"( Hetvägg )i februari. Renate
Gossen Ruda
22-02-2004, 21:11
Hannele, Lundgrens konditori på Kyrkbytorget har anständiga exemplar.
Hannele
22-02-2004, 21:17
CITAT (Gossen Ruda @ 22-02-2004, 21:11) Hannele, Lundgrens konditori på Kyrkbytorget har anständiga exemplar. Tack för tipset! Väl värt att göra ett besök där för en hisingsbo. Jag har hört gott om dom på bi-föreningen också.
Eva i Skåne
22-02-2004, 21:18
Torr  . Nej helst inte. En icke torr bulle med lite kardemumma i och rikligt med mandelmassa under grädden. I varm mjölk!!! Urk nej. Inte för mig tack. Men gärna ett stort glas kall mjölk till  . Minimjölk dricker jag säkert en liter om dagen. Hur kan ni klara er utan, ni som säger att ni inte druckit mjölk sedan ni var barn? Jag är säker på att jag skulle klara att leva bara på mjölk Igår köpte jag förresten årets dyraste fastlagsbullar. Vi var på besök hos dottern i Uddevalla och tog en promenad i den strålande solen. Gågatan upp och ner två gånger innan vi kunde bestämma oss för vilket konditori vi skulle besöka, men vi hade ju sett ett fönster där fastlagsbullarna hade både mandelmassa och en stor grön marsipanskiva. Alltså, in och handla. 6st. Tur att plånboken var nyfylld. 20:- stycket. Var sin mazarin också och det gick loss på tvåhundra. Tur man inte strosar på den gågatan så ofta. Förresten så begrep inte biträdet min skånska  På tal om fastlagsbullar eller semlor.
Hannele
22-02-2004, 21:23
CITAT (Eva i Skåne @ 22-02-2004, 21:18) Alltså, in och handla. 6st. Tur att plånboken var nyfylld. Men en familj med 6 hungriga har jag alltid tyckt att det är tufft att besöka ett konditori...
Jag vill också definitivt ha varm mjölk som semlan skall simma omkring i. Brukar alltid vara ståndaktig och bara äta 1 st på fet-tisdagen som alltid brukar infalla runt 12 februari (namnsdag i familjen). Nu i år såg jag i min kalender att "Fastlagssöndagen" inföll 22:a och någon fettisdag var inte markerad. Då blev jag så osäker när jag skulle äta, så för säkerhets skull åt jag en varje vecka.
Fettisdagen är i morron!  Samtidigt med bokrean av nån konstig anledning som jag inte kommit på än.
Hannele
23-02-2004, 09:01
Man har fått läsa här om att den ena inte gillar det, den andra inte äter det...Ibland har jag serverat hembakade släta bullar, god mandelmassa och en skål vispat grädde. Då har var och en fått göra sin egen semla, efter smak och tycke. Särskilt barn - och bantare - har uppskattat detta.
Jag får väl rösta på >med mjölk< för att hålla uppe statistiken, men måste erkänna att de två semlor jag ätit i år var utan mjölk. Min mormor värmde mjölken med kardemumma, så det är den varianten jag gillar....
CITAT (Berith @ 23-02-2004, 07:50) Fettisdagen är i morron!  Shit, då måste jag äta en då också.
gammelnalle
23-02-2004, 11:28
CITAT (Berith @ 23-02-2004, 07:50) Fettisdagen är i morron!  Samtidigt med bokrean av nån konstig anledning som jag inte kommit på än. :blink: Vilken jättebra kombination! Först buffas och trängs man för att få tag i några billiga och bra böcker. Sen köar man tills fötterna värker och svetten rinner för att få betala fynden. En sväng förbi konditoriet och sedan kommer belöningen efter dagens strapatser, man får sätta tänderna i en stor, fluffig semla, härligt!!!
Eva i Skåne
23-02-2004, 14:15
CITAT (Betty @ 23-02-2004, 12:17) CITAT (Berith @ 23-02-2004, 07:50) Fettisdagen är i morron!  Samtidigt med bokrean av nån konstig anledning som jag inte kommit på än.  Vilken jättebra kombination! Först buffas och trängs man för att få tag i några billiga och bra böcker. Sen köar man tills fötterna värker och svetten rinner för att få betala fynden. En sväng förbi konditoriet och sedan kommer belöningen efter dagens strapatser, man får sätta tänderna i en stor, fluffig semla, härligt!!!  Det låter inte alls dumt Betty
Här kommer en till "torris"!  Visst blir det en till semla i morgon, har bara hunnit med 2-3 st än.
Hannele
24-02-2004, 20:18
CITAT (Gossen Ruda @ 22-02-2004, 21:11) Hannele, Lundgrens konditori på Kyrkbytorget har anständiga exemplar.  Gôrgoa! Tyckte maken med. När jag ändå var i närheten, passade jag på att handla fisk på Vårväderstorget och vad hittade jag där? Ett bokbord! Fiskhandlaren berättade, att hans mor hade städat på vinden... Jag var tvungen att köpa Trädgårdsodling för nybörjare av Violet Steveson, nu när det gavs tillfälle att handla böcker hos fiskhandlaren! Jag passade även på att kolla Vårväderstorgets loppmarknad och hittade en ny fin kopp till min Campanula-samling! Bra tips jag fick.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|