caledonia
27-05-2011, 18:17
Jag har dragit upp några plantor blekselleri från frö och funderar nu på när jag ska plantera ut dem. De är i dagsläget ca 10-15 cm höga och har verkligen rätt utseende :-) Men de står inne ljust och har inte ens fått röra sig ute på balkongen för jag är rädd att jag sätter ut dem för tidigt.
Har även lite svårt att hitta info om detta på nätet...
Nån som kan ge lite tips?
Åsa, mälardalen zon 2
27-05-2011, 18:21
Det borde gå bra att börja avhärda dem för utomhusvistelse.
caledonia
27-05-2011, 18:24
så bra! Då åker de ut på balkongen imorgon :-)
Jag odlar i zon två och avhärdade mina selleriplantor under ett par veckor in och ut på balkongen, satte ut i landet för två veckor sedan och det har gått fint.
caledonia
30-05-2011, 21:07
Mina stackare blir avhärdade chock-stil. Inatt fick de vara inne efter första dagen på balkongen, men denna natten får de vara ute. Dock kommer det inte bli under 10 grader här inatt, imorgon väntar ca 25 grader. Om någon vecka planterar jag ut dem på friland.
Shabbadang
02-06-2011, 11:56
Ja, det är vettigt att inte sätta ut dem allt för tidigt. Om det kommer en kallperiod med temperaturer på under 15 grader på dagarna så kan de gå i fröstock och då blir det knappt något att skörda. Så det är inte bara nattfrosten man ska vara rädd för.
caledonia
05-06-2011, 20:14
Jag låter dem stå på balkongen någon vecka till trots värmen vi har nu (27 grader idag!). Men innan midsommar ska de ut på vinst eller förlust ;-)
Tack för råden!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.