ÅsaRosenqvist
I år är vi med gräsmatta!!!

Ett litet bekymmer vi har är att vår brunn inte kommer att räcka till för att vattna den med. Törs vi vattna med vatten från havet? Vi bor norr om Gävle.
Åsa, mälardalen zon 2
Gräsmattor brukar inte behöva så mycket vatten för att överleva. En etablerad gräsmatta klarar av att bli knallgul och torr utan att dö ofta behöver man inte vattna. Låt bara bli att klippa under varma torra perioder.
Gunilla T
Vi vattnar aldrig gräsmattan - under torrperioder blir den helt gul och ser död ut men så fort det regnat lite så grönskar den igen.
Bassam
Hej

Gräsmatta behöver vattna när solen är stark och regnat inte .

H:Bassam
Alexander-VG-zon3
en ny gräsmatta behöver såklart vatten, så att den etablerar sig. men en väl etablerad gräsmatta tål torka utan problem, såhär såg mormors gräsmatta ut under sommaren 2006 (ca 3månader utan vatten).

[attachment=61039:26918446...ixddw_fs.jpg]

den är hur grön som helst nu och då har det även varit återkommande sommartorka efter 2006.
malcolm
Jag skulle aldrig vattna med vatten från Östersjön efter det som sagt är bräckt.
sqrulan
g.gif Salt kan ju omöjligt vara bra för gräset!?
fvd
Vissa gräsmattor behöver vattnas vid långvarig torka för att inte dö däremot inte de flesta. Min gamla har dåligt underlag nästan ingen jord mest sand. Jag provade en gång att låta bli det resulterade i att den dog och det växte höga tistlar och annat skräp. Det här är trixit för mig eftersom vi ofta har bevattningsförbud vid torra somrar. Bräckt vatten kanske funkar jag vet inte men jag skulle nog bara prova om det var krisläge så det bästa är nog om man slipper.
Bassam
Hej

Bräckt vatten är inte bra för länge men behöver vattnar gräsmatta under torr och stark sol för att behåller den grön och fint.

H Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon