HelénE
Satte för några veckor sedan 3 spirstånds. Nu upptäckte jag i dag att sedan helgen har alla blad utom 2 ätits upp av något. Kunde dock inte hitta något på de blad som var kvar.

Vad kan ha mumsat i sån hast. Sniglar? Så fort? eller kan det vara nån larv av något slag.

Någon som vet om spirstånds brukar vara eftertraktat av något speciellt skadedjur?

Får väl hoppas plantorna tar sig ändå, ska vakta dem noga nu varje dag.

Helén
varghem
snigel eller sork... bygg ett litet galler runt plantorna så är ju gnagarna borträknade i alla fall... gjorde jag med några av mina plantor jag absolut ville behålla och det har funkat bra... sorken var framme innan gallret kom upp...
HelénE
Sork har jag inte ens tänkt på. Har 2 katter som är väldigt effektiva, men planteringen ligger vid en stor syrenhäck så det kan ju vara nån sork som faktiskt överlevt och ibland sover ju faktiskt katterna också.

Har nu grävt ner en sån där ful grön rabattkant av plast som jag hade liggande runt planteringen, så får vi se om de får vara ifred. Var inga sorkhål i närheten heller, inga sniglar heller och jag har haft snigelmedel runt men det var slut så det kan ju varit sniglar ändå. De 2 blad som fanns igår fanns kvar och såg likadana ut som igår. Ett av dem har ett hål i mitten så jag lutar åt sniglar eller nån larv ändå.

Helén
merlin68
Samma sak hände mina spirstånds ju ranting.gif SKa bygga en nät-koja + platkant imorgon. Bra tips tummenupp.gif
varghem
att snigelgiftet försvinner är nog mycket fåglars och sorkens förtjänst... hos mig mumsade sorken glatt på när jag tittade ut... enbart platskant räcker nog inte utan ett fint nät som sorken inte kan slinka igenom
HelénE
Måste skaffa nät först, tyvärr inget sånt i lager...måste införskaffas först så detta är en första åtgärd bara. Visste inte att sorkarna åt snigelgift faktiskt.

Hur finmaskigt ska nätet vara?

Helén
varghem
ska ut o mäta om en stund.... vi köpte sånt där rutnät till kaninburar en gång i tiden... kom på att det är perfekt att använda mot sorken yes.gif
varghem
var o kolla.... 2x1 cm tror jag dom är.... inte kul för sorken att försöka ta sig igenom sånt tongue.gif
HelénE
CITAT (varghem @ 29-05-2011, 11:00) *
var o kolla.... 2x1 cm tror jag dom är.... inte kul för sorken att försöka ta sig igenom sånt tongue.gif

OK ska kolla efter sån i veckan.
Jag hade ett nät förrut på balkongen (kattsäkring) som var 1x1cm som var för djurburar, men det var så otroligt hårt att böja. Ska se om jag hittar nåt mer lättarbetat, kycklingnät kanske.

Tack för hjälp!

Helén
HelénE
Kan nu konstatera att det är sniglar som mumsar upp spirståndsen. Efter plastkanten kom till runt om var det lättare att se dem eftersom det tar ett tag för dem att klättra över kanten och när de väl är inne så rymmer de inte iväg lika snabbt heller.

Plantorna lever och de få blad som var kvar har blivit något större.

Funderar dock på om det inte är bäst att ta bort dem därifrån. Bakom ligger en stor syrenhäck och sniglarna kommer nog därifrån och jag inser att det kommer vara ett ihållande problem att hålla dem snigelfria.

Problemet är att jag inte riktigt vet var jag ska sätta dem istället. Har fått för mig att de gillar fukt och lite skuggområde och detta är det ställe på tomten där detta kan erbjudas.

Får tyvärr nog lägga ner tanken på spirstånds, tycker de är otroligt läckra men, men...

Helén
varghem
nääääääääää ge inte upp.... jag skulle nog låta dom stå där dom står... ska ut o plåta min om en stund när det slutar regna... den står som din nära häck i skugga där sniglarna ju också trivs... släng ut snigelgift i häcken istället, så dom inte kommer så långt som till plantan
HelénE
CITAT (varghem @ 14-06-2011, 07:46) *
nääääääääää ge inte upp.... jag skulle nog låta dom stå där dom står... ska ut o plåta min om en stund när det slutar regna... den står som din nära häck i skugga där sniglarna ju också trivs... släng ut snigelgift i häcken istället, så dom inte kommer så långt som till plantan

Snigelmedel håller jag på med för fullt, men eftersom vi har en åker på andra sidan syrenhäcken (som är ca 3m bred) så är det nästan hopplöst.

Men OK jag ska inte ge upp än, får se om de tar sig om jag bevakar dem noga.

Kanske de blir mer beständiga när de väl tagit sig.

Helén
varghem
*skrattar* man skulle kunna tro du bor här... jag har också åker på andra sidan häcken... men det är grannarna sniglarna kommer ifrån inte åkern... märkte i år att om jag slänger snigelfritt mot grannens sida så är inte så många sniglar i min trädgård, inte för det är så hemskt många i år ändå
Snöflinga
Du skulle ju även kunna ringa in växterna med ett plåtband som är utåtvikt i kanterna. Sniglar lär ju inte kunna ta sig fram upochned. Vet ej om det finns färdiga att köpa.
HelénE
CITAT (varghem @ 15-06-2011, 07:14) *
*skrattar* man skulle kunna tro du bor här... jag har också åker på andra sidan häcken... men det är grannarna sniglarna kommer ifrån inte åkern... märkte i år att om jag slänger snigelfritt mot grannens sida så är inte så många sniglar i min trädgård, inte för det är så hemskt många i år ändå

Egentligen är det inte själva åkern, den är väldigt snigelfri ( antingen gillar de inte det som odlas där eller så bekämpas det med nåt), utan det är från diket och höggräset (samt massa annat som växer där) som sniglarna kommer.

Jag har strött ut snigelgift där och det minskar periodvis, men tar sen ny fart igen. Tog en ny runda i går med snigelgiftet samt klippte sönder säkert 100 sniglar. Det har ju regnat och då kommer de fram.

Helén

CITAT (Snöflinga @ 15-06-2011, 22:13) *
Du skulle ju även kunna ringa in växterna med ett plåtband som är utåtvikt i kanterna. Sniglar lär ju inte kunna ta sig fram upochned. Vet ej om det finns färdiga att köpa.

Vi får se hur de repar sig som det är nu. Blir de kvar där det är så kanske jag beställer nåt från en plåtslagare.

Helén
CillaM
Jag flyttade min spirstånd från mitt woodland till en bra mycket soligare plats. De trivs mycket bättre o är inte i närheten av det tillstånd som de var innan, totalt snigelätna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon