CITAT (varghem @ 15-06-2011, 07:14)

*skrattar* man skulle kunna tro du bor här... jag har också åker på andra sidan häcken... men det är grannarna sniglarna kommer ifrån inte åkern... märkte i år att om jag slänger snigelfritt mot grannens sida så är inte så många sniglar i min trädgård, inte för det är så hemskt många i år ändå
Egentligen är det inte själva åkern, den är väldigt snigelfri ( antingen gillar de inte det som odlas där eller så bekämpas det med nåt), utan det är från diket och höggräset (samt massa annat som växer där) som sniglarna kommer.
Jag har strött ut snigelgift där och det minskar periodvis, men tar sen ny fart igen. Tog en ny runda i går med snigelgiftet samt klippte sönder säkert 100 sniglar. Det har ju regnat och då kommer de fram.
Helén
CITAT (Snöflinga @ 15-06-2011, 22:13)

Du skulle ju även kunna ringa in växterna med ett plåtband som är utåtvikt i kanterna. Sniglar lär ju inte kunna ta sig fram upochned. Vet ej om det finns färdiga att köpa.
Vi får se hur de repar sig som det är nu. Blir de kvar där det är så kanske jag beställer nåt från en plåtslagare.
Helén