|
Saltwatersucks
28-05-2011, 12:08
Hej alla! Jag är ny här, och vore tacksam för tips från er som kan mer. Det ät så att jag blivit med växthus, 25kvm stort. Jätteglad är jag, men osäker på vad jag kan odla. Har hitills bara haft tomater i fönstrer i lägengeten, detta är en helt ny möjlighet för mig. Så inför nästa säsong ser jag fram emot att vara påläst och ha en plan! Så alla ni kunniga, 25kvm växthus, vad skulle ni göra?
Anja Danmark
28-05-2011, 13:47
Det lyder herligt! Selv har jeg 21 m2, og jeg dyrker tomater, chili, paprika, agurk, melon, basilikum og oregano, både direkte i jorden og i store krukker. Jeg har plantet et figentræ i det ene bed - i en stor krukke, så den ikke breder rødderne ud i hele drivhuset, og jeg har to vinplanter i hver sit hjørne. Og når man har så meget plads, er det også fint med et bord og et par stole! Her er lidt inspiration fra mit drivhus: https://picasaweb.google.com/10992730822617...feat=directlink
Det låter som en dröm!!! Hade jag fått denna möjlighet vet jag att jag hade reserverat ett hörn till en lite sittplats m stolar o bord! Hade förmodligen delat in resten i två delar; en för grönsaker (nytta) typ melon, tomat, chili, gurka etc och en del för exoter (nöje) typ palmer, oliv, olika citrus, kamelia, banan, fikon, änglatrumpet mm mm mm. Helt ärligt hade jag nog haft mer nöjesväxter än nyttoväxter - men det är jag det
kerstin z5-6
28-05-2011, 18:30
problemet med nöjesväxter är ju att de är trevliga o spännande, men svåra att vinterförvara.. Förutom allt grönfoder hade jag sått massor av olika perenna växter
Betor på var man bor  Tror nog det går att hålla iaf en del av växthuset frostfritt, iaf här nere, vilket eg är allt som behövs för det mesta jag skulle vilja ha i nöjesväxtväg...
Saltwatersucks
28-05-2011, 21:00
Tack för era svar! Jag bori Hälsingland, och har främst tänkt mig ätbara plantor, är vegetarian och det går åt en hel del. Går det med melon här tror ni? Hur mycket zucchini får man per planta? Vilken tomat rekommenderar ni? Andra förslag? Det är ett växthus med sån där plast med luftrör i, ifall det har någon betydelse....
Isolerplast är toppen! Om jag förstått saken rätt håller det en jämnare temperatur än glas pga luftkanalerna.
Tomatsort beror på vad du gillar, men om du vill få plats m så mycket som möjligt välj en sort som växer uppåt och därför thuvas och binds upp. De håller sig hyfsat smala och man får plats m mer. Zuccini är väl ganska nära släkt m melon (som går att odla uppbunden så länge man stöttar frukten), så det borde gå att odla på höjden. Säkert någon som vet mer säkert.
Man kan ju också odla sådant som chili, paprika och pumpa. Dessutom kan man ju i växthus förlänga säsongen för sådant som växer ute (tex sallad). Kanske du skulle vilja prova kronärtskocka eller något liknande?
Saltwatersucks
29-05-2011, 10:40
CITAT (KRT @ 29-05-2011, 09:12)  Isolerplast är toppen! Om jag förstått saken rätt håller det en jämnare temperatur än glas pga luftkanalerna.
Tomatsort beror på vad du gillar, men om du vill få plats m så mycket som möjligt välj en sort som växer uppåt och därför thuvas och binds upp. De håller sig hyfsat smala och man får plats m mer. Zuccini är väl ganska nära släkt m melon (som går att odla uppbunden så länge man stöttar frukten), så det borde gå att odla på höjden. Säkert någon som vet mer säkert.
Man kan ju också odla sådant som chili, paprika och pumpa. Dessutom kan man ju i växthus förlänga säsongen för sådant som växer ute (tex sallad). Kanske du skulle vilja prova kronärtskocka eller något liknande? Vilka bra ideér du har! Ska bli så roligt att komma igång! Vad kan man odla som går att förvare i tex. Jordkällare en tid?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|