annmacla
28-05-2011, 12:11
Hej! Någon som vet namnet på färgglada skalbaggar som förekommer i vanliga, svenska trädgårdar?
Hört talas om en citronbagge, men hittar ingen sådan...
Svar mottages tacksamt! Gärna till annika.claesdotter@gmail.com, eftersom jag är alldeles ny i det här forumet och inte riktigt vet hur det fungerar...
Trevlig helg, önskar annika
Eva i Skåne
28-05-2011, 12:25
Liljebaggen är ju färggrann, men inte så kul att ha i trädgården
Piccante
28-05-2011, 13:11
Citronbagge har jag aldrig hört talas om. Sen finns det på en höft 4400 skalbaggar i Sverige och en hel del är m.el.m färggranna så en bättre beskrivning eller foto krävs. Hur stora är dom? vilka färger har dom?
Humlebagge är en av mina favoriter, och har man tur kan man hitta
Sandjägare - men vill du bara ha exempel på färgglada svenska skalbaggar, eller försöker du identifiera nån skalbagge du hittat?
Citronbagge? Menar du
Cinnoberbagge? Den har jag bara sett en enda gång, det är en ovanlig art, men den är onekligen väldigt stilig.
Störst och färggladast, och en vanlig trädgårdsbesökare är ju guldbaggen. Finns gräsgrön och olivgrön.
Andra som blivit oerhört vanlig på senare år är eldlusen, som inte är någon lus utan en skinnbagge. Också vanlig i trädgårdar.
Humlebaggen är söt och dyker upp emellanåt.
Liljebaggen är otroligt vacker - men inte önskvärd.
Sedan finns det de mindre sorterna, som man behöver titta lite extra efter för att se hur vackra de är. T.ex. den otroligt söta grön-metallic-glänsande grön blombagge.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.