Full version: Hur illa kan det bli?
MissLeia
Hej!

I vintras hängde jag upp en fröautomat hängandes i ett träd över en perennrabatt som är på ca 4*5 kvadratmeter. Glömde bort den och den har hängt där halvfull med frön. Har reflekterat mellan varven nu att mycket fåglar varit där och sprätt runt dessa frön men lika snabbt har jag tappat tanken och inte tänkt på konsekvenser. Nu ser jag att det är ett myller av grönska mellan prennerna just under fröautomaten. Uppenbarligen kan dessa gro. Men där tar inte historien slut... Jag har öst ner frön med div. sommarblomster i rabatten som utfyllnad mellan mina perenner... Samt grävt ner förkultuverade försådder...

Jag har ingen aning om vad som är vad i dagsläget! Så min fundering är om hur pass illa detta kan bli om jag bara låter det vara? Vad innehåller dessa fågelfrön egentligen, någonting ser väldigt gräslikt ut av grövre karaktär, men bör då kanske tillägga att jag bombat rabatten med allium av alla slag, stora som små...

Vore tacksam för bollplank på hur jag ska agera och tänka!

Mvh

Årets pucko
KRT
De flesta fröblandningar innehåller en hel del havre, men också hampa (lätt igenkännbara) och solros. Vissa innehåller också hirs tror jag.
Enklaste är nog att gallra efterhand som du blir säker på vad som är vad. Säd och hampa ser man ju ganska snabbt vad det är och kan dra upp.
MissLeia
CITAT (KRT @ 28-05-2011, 15:42) *
De flesta fröblandningar innehåller en hel del havre, men också hampa (lätt igenkännbara) och solros. Vissa innehåller också hirs tror jag.
Enklaste är nog att gallra efterhand som du blir säker på vad som är vad. Säd och hampa ser man ju ganska snabbt vad det är och kan dra upp.

Hej! Tack för svar!

Jag kan väl erkänna att jag är en fullständig novis hur dessa ser ut. Googlade och insåg att detta nog kommer att bli en trevlig sommar... Men ack så surt! Här har jag tillbringat de senaste åren med att gräva ihjäl mig i jakten på kirskål och åkervinda, tagit upp plantor och rensat. Rabatten har sett väldigt skruttig ut av min omilda behandling. I år ville jag att den skulle "växa ihop", så att jorden inte ligger öppen så jag rensade rejält i våras och tänkte att sen låter jag det vara. Knipsar vindan och kirskålen när den kommer. Och nu detta... *suck*

Jag kommer ju inte ens ihåg vad jag hade i för fröer av sommarblomster så jag känner ju att man vågar ju inte röra ett skvatt. Dock så tror jag att jag har ett större havrefält mitt i nu som det nog är bäst att ge sig i kast med.

*Stintan*
Tror inte att du behöver oroa dig så värst. Jag har alltid matat fåglarna i närheten av rabatter men det är inte mycket som grott av fågelfröna. Något enstaka bara.
Azur
Fågelfröblandningar, särskilt såna som innehåller hampa, brukar vara värmebehandlade, så grobarheten är nog låg.

Om de ändå skulle gro är det stora växter som är lätta att känna igen, och varken självsående eller fleråriga, dvs blir inte ogräs.

(Som växtintresserad parvel med burfåglar så planterade jag fågelfrö i blomkrukor för att se vad som skulle komma upp. Det orsakade viss turbulens när min mamma upptäckte att det stod en halvmeterhög haschplanta i mitt fönster!
Jag kan också rapportera att kolv-hirsch inte bara är uppskattad av fåglar, utan också är en ståtlig krukväxt.)
KRT
Vi brukar ha en och annan hampa-planta i trädgården efter vinters fågelmatning, vilket var mycket uppskattat då en bekant som är polis skulle ut och narkotika-informera i skolan..... Han kunde visa upp 1 m höga ex smile.gif

Krokodilen
Min man matar fåglarna nästan året runt. Ett och annat havre växer upp och massor av solrosor. Så du behöver nog inte vara så orolig - havren lär du känna igen när den är uppvuxen och solrosorna likaså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon