Är det någon som vet nåt eller har erfarenhet av Bräkenvallmo? TYvärr så har jag glömt det latinska namnet. Jag har bara sett den på bild, men blivit väldigt förtjust i den. Är den väldigt liten och oansenlig? Kort blomningstid? Odlingsvärd?Tacksam för svar! mvh vanjalarsa
kerstin z5-6
28-05-2011, 19:06
Pteridophyllum racemosum-den kan vara knepig i hög zon men är helt klart odlingsvärd enligt mej
vanjalarsa
29-05-2011, 15:37
Tack ! Kanske gör ett försök. OM den går att få tag på. mvh vanjalarsa
Helen i Piteå Zon 5
29-05-2011, 22:04
Jag har köpt den nu i våras från Borealis http://www.borealisplant.se/ Men hur det går, om den överlever i min zon 5/6 får jag berätta nästa vår.
vanjalarsa
30-05-2011, 08:46
Tack för tipset om den finfina plantskolan! Tyvärr så verkade Bräkenvallmon vara slutsåld. Hoppas att det går bra med din! mvh vanjalarsa
Helen i Piteå Zon 5
29-05-2013, 09:56
En gammal tråd att återuppleva eftersom Bräkenvallmon - Pteridophyllum racemosum mår väl i zon 5-6 och den blommar nu med fyra fina blomstänglar. Odlas i upphöjd rabatt i skugga med fuktig men väldränerad jord. Tyvärr är det fortfarande lite svårt att hitta någon som säljer plantor
Eva 33c
29-05-2013, 10:10
Vilken tuff växt, "blommande ormbunke" Jag gissar att du sått den själv, blir det något frö så finns här en som är intresserad....
Helen i Piteå Zon 5
29-05-2013, 10:31
Nej, den är köpt hos webbutiken Borealis för något år sedan. Det är en växt som är ganska svår att få tag på eftersom det är få som säljer den. Hade bara turen att hinna boka ett ex. då han hade till försäljning. Om det blir frön vet jag inte, vet inte heller om den går att fröså. Har läst någonstans att den förökas genom delning
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.