marchosias
Fick en Nephrolepis boston som ser rent ut sagt förjävlig ut. Det är mycket torra blad mitt i smeten, många ställen där det saknas blad så det är ett virrvarr av nakna stjälkar, eller vad det är.

Hur mycket kan jag ta bort på växten utan att den dör? Hur snabbt växer en sådan, så hur lång tid kan det ta innan den återhämtar sig från när jag tagit bort allt fult?
Red Top
Börja med att klippa bort allt visset på din spjutbräken, Nephrolepis boston, som är en mutation av den vanliga Nephrolepis exaltata . Sen kan du ev plantera om den. Jag använder vanlig blomjord.

Spjutbräken vill alltid ha jordklumpen fuktig. Jag har min kruka i en stor vid ytterkruka med ett tjockt lager lecakulor i botten, vattnar så att det täcker lecakulorna. Då är det alltid en fuktig miljö runt växten och den kan dricka så mycket den vill.

Min står på en piedestal, så den kan utvecklas fritt åt alla håll. Ger extraljus över under vintern.

Du kan ge lite näring en gång i månaden.

Lycka till! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon