malcolm
28-05-2011, 15:40
Har en gammal trasig spisfläkt av fabrikat Elektrohelios, från 70-talet någon gång skulle jag tro. köpte en ny och fräsch igår från Bauhaus men jag begriper inte hur den gamla sitter fast. Hittar inga skruvar undertill som skulle kunna tänkas vara för fastsättningen och jag förstår inte heller hur kryddhyllan framför sitter fast, sitter inga skruvar från insidan av skåpen bredvid heller. De enskilda hyllorna är lätta att ta bort för de sitter bara iskjutna och hänger på några slags trådbyglar. Någon som har tips och idéer hur det hela är konstruerat?
[attachment=61042:KRYDDHYLLA.JPG]
malcolm
28-05-2011, 16:27
Kom på hur det hela var gjort, de fyra trådbyglarna som hyllorna vilade på fungerade även som stopp för att den bakre skivan inte skulle ramla ur. Tog loss byglarna och sedan gick det att pilla loss bakstycket så man kom åt fastsättningen för fläkten. Kladdigt och bedrövligt var det men jag hade som tur var engångshandskar hemma.
Eva i Skåne
28-05-2011, 17:20
Kan tänka mig att det var kladdigt. spisfläktar blir riktigt fettiga och äckliga
sqrulan
28-05-2011, 17:23

Det var bra att jag fick veta det för i den gamla delen av huset har jag nåt liknande fast fläkten är en Futurum.
malcolm
28-05-2011, 21:41
Nu finns det iof. sig flera lösningar på hur köksfläktar och kryddhyllor sitter fast, min brors kryddhylla tex. är skruvad från insidan av köksskåpen bredvid.
Nu stötte jag på patrull när jag skulle montera den nya fläkten, de konsoler jag köpte till går inte att använda då man inte kommer åt att borra för dem så det blir en liten abrovinkel för att lösa problemet. Tyvärr innebär detta att jag måste borra i den nya fläkten men det är smällar man får ta. Blir en biltur till Biltema på måndag för att anskaffa lämpliga beslag för monteringen. Inte passsar slangen heller, den gamla är 150 mm i diameter och den nya stosen är gjord för 125 mm slang men det finns kanske någon form av övergång att köpa.
Eva i Skåne
28-05-2011, 21:44
Då kan du ta en vilodag med gott samvete imorgon Malcolm
malcolm
28-05-2011, 21:47
Blir knappast någon vilodag imorgon, skall köra fram och tillbaka till Gävle för att uppvakta min mor och hjälpa brorsan med en dator.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.