Vilken druva ska jag välja om jag vill ha en grön eller blå, söt och kärnfri druva?
Eva i Västerås
28-05-2011, 18:59
Då ska du nog köpa på matvaruaffären.
Kärnfria druvor är inte framavlade för härdighet.
Tyvärr.
Gröna och blå goda druvor finns.
Jag har en väninna som har en vindruva i sitt uterum. Den är grön, söt och kärnfri!
Jag fick sticklingar från den förra sommaren, men de ville inte rota sig

Så därför ställde jag frågan här.
Jag hoppas fortfarande att någon som också odlar en söt, kärnfri druva och vet namnet, vill tipsa mig!
Eva i Västerås
28-05-2011, 22:17
Det går inte få tag på från samma ställe som kompisen?
CITAT (Eva i Västerås @ 28-05-2011, 23:17)

Det går inte få tag på från samma ställe som kompisen?
Hon bor i ett hus där vinstocken säkert stått i 20-30 år, så det är omöjligt att veta var den är köpt.
Eva i Västerås
29-05-2011, 20:52
Men man kan prova samma sätt som man gör med svartvinbär.
Lägg ner en gren och lägg en sten över. Låt det vara till hösten efter. Då bör det ha rotat sig, så man kan klippa av "mammagrenen".
Det kan ju vara värt att prova.
Jag har inte hittat någon kärnfri druva alls, och är den dessutom söt och god så det kan vara värt lite besvär att få tag på.
Anja Danmark
29-05-2011, 21:53
Himrod er en lækker grøn drue - sød og kærnefri.
Og rimelig hårdfør - da jeg havde taget mit gamle drivhus ned og ventede på at bygge det nye, lå min 15 år gamle plante udenfor med rødderne i en jordbunke med lidt plastic over, og den overlevede fint vinteren.
Men den modner ret sent, så den er bedst at dyrke i drivhus eller udestue/uterum.
Tack för tipset, Anja! Min druva ska stå ute mot en södervägg och då vågar jag nog inte chansa på den.
Jeg har to søte gode sten frie druer, Begge er herdige her hos meg i sone 3. De modner tidlig.
Korinka Russkaja, svært små gule, søte svært gode druer.
Sommerset seedless små røde veldig gode druer. Kan anbefale begge sortene men ville ha valgt sommerset seedless om jeg bare skulle ha en plante.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.