Jag denna buske är nu över 3 m. Den är för hög nu. Vad händer om jag klipper ned den lite? Vore tacksam om få lite tips om skötsel mm för denna buske, nu mera ett träd. :rolleyes:
Hoppas på svar gör Gunilla
Huggorm
28-05-2011, 17:55
Har den inte ett flertal stammar? I såna fall kan du ju ta bort de högsta och låta de lägre komma upp.
gunillae
31-05-2011, 08:14
Den har tre stammar (det räcker) Vet du eller någon annan, om jag "toppar" den, skjuter den nya grenar där jag har klippt av den och blir det rotskott?
Huggorm
31-05-2011, 16:25
CITAT (gunillae @ 31-05-2011, 09:14)
Den har tre stammar (det räcker) Vet du eller någon annan, om jag "toppar" den, skjuter den nya grenar där jag har klippt av den och blir det rotskott?
Om den är det minsta lik en vanlig olvonbuske, så kommer den skjuta nytt från där du kapar, och säkert också skicka rotskott. Det är märkligt att den inte gjort det redan, min täcker två kvadratmeter mark med rotskott
gunillae
31-05-2011, 22:02
Tack för ditt svar Huggorm. Jag vet inget om olvonbuske. Det har bara kommit några grenar vid nedre delen av stammen men de har jag tagit bort. Busken får inte ta så stor plats, då blir jag tvungen att ta bort den. Det vore synd, den är så vacker när den blommar. Har en liten täppa
Shabbadang
01-06-2011, 11:47
CITAT (gunillae @ 31-05-2011, 23:02)
Tack för ditt svar Huggorm. Jag vet inget om olvonbuske. Det har bara kommit några grenar vid nedre delen av stammen men de har jag tagit bort. Busken får inte ta så stor plats, då blir jag tvungen att ta bort den. Det vore synd, den är så vacker när den blommar. Har en liten täppa