Full version: Ogräs?
Engla
Hej
Amatör som jag är har jag en undran. Ska precis ut och rensa i rabatt och osäker på om en växt som finns i grupp är ogräs eller något jag satt tidigare och glömt bort. Undrar om någon kan svara på om växten jag har i rabatten är ett ogräs eller perenn växt. Hoppas på svar....

Mvh...Anette

[attachment=61043:IMG_4912_.jpg]
kerstin z5-6
perenn -får campanula vibbar tex hässleklocka
Eva i Skåne
Jag tycker också det liknar nån campanula, kanske prickklocka?
Engla
Tack, tack för svar. smiley_small_hug.gif Funderar så på vad jag planterade men ingen klocka ringer. Vet att jag däremot flyttade blommor från ett annat land och dit. Kanske följt med någon som jag inte lagt märke till.
Jag är ganska ny på det här med trädgård och började så egna perenner för två år sedan. Fick upp en hel del och det gjorde att jag blev ännu mer intresserad. Så roligt när det börjar gro.
Jag har tyvärr ett problem med det då antingen färgen på etiketterna farit av eller skator är och roar sig med att dra upp etiketterna. Nu har jag en hel del växter som jag inte har en aning om vad det är. Kanske kan sätta ut dem här för hjälp. flirting.gif Än en gång tack för hjälpen.
kerstin z5-6
Du får fota dem när de blommar då är de mkt lättare att se:)
Engla
Tack Kerstin, det ska jag göra. smile.gif
Överbölingen
Känner en viss oro för att det kan vara knölklocka. Bladen är ju lite spetsiga. Är det det så skall du förpassa dem till bränning snarast. Och gräv minst 50 cm djupt. De är värre än kirs och tistlar.
Red Top
Nix. Knölklocka är det inte. Den för jag en ständig kamp mot. Otrolig växt. grävde bort den på ett ställe för c:a 15 år sedan. För två år sen kom den tillbaka på samma ställe och sprider sig snabbare än elden. [attachment=61057:oregonian_gaah.gif]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon