Full version: PH värden
fridsbacka
Hur gör man för att mäta PH värderna på jorden man har vid sina växter ? och vart kan man isf införskaffa utrustningen
kerstin z5-6
Man behöver eg inget sådant.De allra flesta jordar håller ph någonstans mellan ph 6-7.Vilket också passar de flesta växter utom rena surjordsväxter.Dessa är kalkskyende och vill inte ha högre än runt 5.Vilket man avhjälper med att bygga separata bäddar till dessa växter med tex torvblock och rhododenron jord.
alt kodynga på påse blandad med grus,torv och barkmull
Har du hårt vatten och kalkavlagringar i badet? Sannorlikt har du ett ganska högt ph i jorden, eller som jag som bor nedanför skogsmark med torvmossar och mjukt vatten-ett något lägre ph
fridsbacka
Jag bor så jag har skogsmark som utökas =) och ja det blir mer o klippa med (skratt) , men har rätt jordfattig mark faktiskt , såg det när jag grävde ner kabeln , verkar mest vara fyllnadsmassor och mycke sten i marken så siktar hellre på upphöjd trädgård och praktiskt för framtida bruk då man inte bli yngre direkt =)
kerstin z5-6
Gör det! är det något jag ångrar är det
1.för mkt gräsmatta -ÄN trots idoga försök till förminskning

2.Att jag inte gjort ännu fler upphöjda bäddar

De är lättskötta mkt mer ogräsfria,enkla att sköta och vackra.

Inte lastgammal än, men numera ensam och med ett hjärtproblem-så gör vad du kan redan nu smile.gif
fridsbacka
Sista året har jag haft världens bästa jobb =) trädgård inom kommunen med en personlig trädgårdsmästare som jobba på här hemma från sthlm så under detta år har man lärt sig en hel del och anläggt trädgårdar och var väl då jag upptäckte det med upphöjd =) varför ska allt vara på marken =) , tyvärr slutar jag nu den 21 juni men ska försöka komma in på trädgårds kurser nu är bara 40 år men har en del övervikt som satt sig på benen så har svårt att komma ner till marken men läre jag så gör jag det =) men vi är en härlig grupp som samkör

Har även försökt få mindre klippning genom att släppa upp gräset på olika ställen och blir faktiskt fint med en avbrytare i det ananrs mer låga och mer snygga partierna =)

jobbet innebär även gratis växter då vi gräver upp med =) så dom radas upp och en hel del till dammbygget
kerstin z5-6
Du får försöka ta lite bilder o sätta in här i album så vi får se!
fridsbacka
ska försöka få in till nästa helg , mor o far kommer hem på tisdag så kan jag låna en riktig kamera o slippa mobila kameran =), dom tjatar på facebook med om bilder
glee
Du kan ta lite jord (gräv på t.ex. 20 cm djup och se till att få med jord från hela det skiktet) och blanda om, sen blandar du med destillerat vatten (tror man brukar ta 5 ml jord till 10 ml vatten) och kolla pH:t med lackmuspapper. Vet dock inte hur tillförlitligt det är men så har det gått till på mina markvetenskapskurser på SLU.

Annars kan de befintliga växterna och jordens utseende säga en del om markens pH.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon