Full version: Id-hjälp
katrin
Som rubriken lyder:
jag har blivit erbjuden att få en del av denna blomma, men vill gärna veta vad det är innan jag tackar jag. den växer just nu i norrläge, zon 2-3. Hos mig skulle den i så fall hamna mer i söderläge, zon 3. Går det?

[attachment=61045:DSC_0111A.jpg]

[attachment=61044:DSC_0109A.jpg]
Gåsis
Det är rams (jätterams), jättefin om du frågar mig. Sprider sig men inte ohejdat hos mig. Den funkar nog i både sol och lite skuggigare.

/Åsa
kerstin z5-6
En vacker vårväxt! Som sagt blir fler men bara på stället , inget som poppar upp meter därifrån.
Eva i Skåne
Jag tycker också den är fin och har sådana i min söderrabatt. På ca tio år har det kanske blivit dubbel antal stjälkar, så värre förökning har den inte.
katrin
Jag visste väl att jag kunde lita på er! Tack för enormt snabba svar!

thanks.gif

Jag ska genast tacka ja till denna växt!!!

smiley_small_hug.gif

malarmaster
har mina i skugga o där sprider den sig bra,det är ju en woodlandsväxt.kan tänka mig att den växer sämre i soligare läge.finns också en roligare variant med variegerade blad som lyser upp bra. ulf
Överbölingen
Här sprider den sig väldigt långsamt. Våra ex är köpta på 80-talet och flyttade till Överböle. Vid köpet kallades de för "Norskrams" men är väl jätterams.
Trivs tydligen var som helst. Här i norr är den inte invasiv.
gunnevi
Lyckost!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon