Arcna
Vet inte om jag har hamnat på rätt sida av forumet nu, men jag driver ju upp i miniväxthus så det borde väl funka. =)

Jag har experimenterat lite då jag har satt olivkärnor, avokado, kiwi, fikon, plommon, citron och passionsfruktkärnor av frukter som vi ätit här hemma.

Bild på oliv och avokadoplantorna

[attachment=61048:Oliv.avokado.jpg]

Mina frågor.

1. Olivplantan behöver den som jag drivit upp på detta sätt Medelhavsjord/näring? Den står nu i blandning av vanlig (fin) blomjord och såjord. Vidare, om man driver upp frön frö, blir de mer "vana" vid detta klimat då eller kommer även denna att behöva vintras på typiskt olivsätt?

2. Avokadon står i samma jord som oliven och jag har samma fråga här. Speciell jord och näring? övervintring?

3. Mitt mest udda växtprojekt är utpillandet av kiwikärnor som jag satt. Flera har börjat rota och ser ut att snart komma med upp. Hur sköter man en kiwiplanta som är från en frukt köpt på mataffären? Är inställd på att de kommer att dö under vinter, men det vore ju kul att kunna hålla liv i dem så länge det går.

4. Har egentligen samma frågor om jord, näring, vintring och skötsel av passionsplantorna med, dessa är nyligen satta och har inte visat några groddar än, men vill ju vara förberedd.

Några av plantorna står fortfarande i mitt miniväxthus i sönderfönster med mycket sol, dock ca 40 cm från fönstret, oliven och avokadon står på fönsterbräda i samma fönster (zon 4).

Övrigt så har jag en doftschersmin i en lindesbergkruka på balkongen, behöver den mycket eller lite vatten/näring eller ska jag mest bara låta den vara när den står i kruka?

[attachment=61049:Schersmin.jpg]

Alla tips och råd om mina små projektsådder är mycket välkomna.

Stavningen fungerar inte så bra idag, annars kanske kiwa kan vara en ny typ av frukt =)
Alexander-VG-zon3
oliven blir tåligare än köpta, men vill ändå ha vila. har du balkong kan den få vara där under den frostfriaperioden (avhärda först) sedan övervintrar du den inne i fönstret under extraljus (tänt 14-18timmar). och tar ut den till våren igen efter att frostrisken är förbi. låt den torka upp lite innan du vattnar igen. ge näring från vår till försommaren. som äldre tål den någon frostnatt utan problem på hösten. vill ha lucker och kalkrikjord. vanlig krukväxt/planteringsjord av hög kvalite funkar bra. samma som jag skrev nu gäller för fikon, kiwi.

din oliv ser ut som en granatäpple, dock samma skötsel gäller för den. men den är mer tanig som ung och fällerlöven till hösten-vintern, får den extraljus och övervintras inne så kommer den växa med löv inne dock. när du tar ut den avhärda noga så solen och vinden inte förstörbladen gäller för alla växter.
Arcna
Åh, tack för hjälp. Är helt ny med växter som behöver vintras och avhärdas. Kalkrik jord blir nog lätt då det är extremt mycket kalk i vattnet där jag bor. =)

Och nu ska jag nog försöka mig på att faktiskt odla upp granatäpple. Vore ju kul om de kom upp.
äppel
Hur fick du upp kiwi? Hur lång tid tog det?
Några tips på hur man lyckas bäst?
Arcna
Jag pillade lös Kiwikärnorna från frukten, tog loss all bitar av fruktkött helt och lät dem torka i ett dygn. Har ingen aning om de är ljusgroende eller inte men lade mina under ett mycket mycket tunt lager jord sen in i miniväxthus och hög luftfuktighet och sprayvattna. Hade nästan gett upp hoppet om dem precis när små gröna öglor började synas efter ca 3 kanske 4 veckor. Springer med spänning varje dag och glor på dem, som om de skulle växa snabbare då. =)

Har väl kanske inget mer tips än luftfuktighet och tålamod och mycket mycket mycket tunt lager jord ovanpå om nått alls. Nästa gång jag ska sätta så ska jag prova fuktig jord och fröna på den utan att täcka.
äppel
ok, tack biggrin.gif
Arcna
Här är en bild på kiwin som kommit upp.

[attachment=61140:DSC03635_horz.jpg]

Och här är en bättre bild på Oliven och avokadon.
Om jag ska klippa avokadon, vart gör jag de bäst? Ska jag ta precis ovanför de understa lilla bladet.
Funderar lite på om det är normalt att olivbladen är lite skrynkliga när de är så unga?

[attachment=61141:DSC03634_horz.jpg]
Thilda
Jag är också lite av en experiment-såare, har nämligen sått granatäpple, goji (bocktörne), tomat, paprika, tranbär och citron direkt från frukten! Goji och tranbär tog jag egentligen från en torkad frukt, det funkade utmärkt smile.gif Har någon av er någonsin sått tranbär eller granatäpple? Dessa är de som jag är mest borttappad med smile.gif
BigDaddy
Som ngn nämnde ovan så den du tror är Oliv tror jag är ngt annat. El snarare det ser inte alls ut som oliv.
Granatäpple nämnde ngn vilket jag tror också.

Jag har dragit upp båda dessa från frö. Likaså kiwi, passionsfrukt & avokado plus en massa citrusar.
Håller med om att det är jättespännande.
Oroa dig inte för vintern. Mina har fått rätt kassa förutsättningar men alla har överlevt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon