|
Jag är jättedålig på lövträd, får skylla på min nordliga uppväxt... Här kommer ett träd som växer i zon 6, Östersund. Jag fick ingen bild på hela trädet för det regnade rätt rejält i morse när jag cyklade hem, men växtsättet är som hos ett söderutäpple eller lite sviskon. Knotigt, enstammigt och med krona.   Kan någon se på bilderna vad det är? /Åsa
Aqvakul
29-05-2011, 07:16
alm
Men blir den så liten? Trädet är gammalt och inte mer än 4-5 meter högt? Eller är det pga zonen?
Tack för svar, jag vill verkligen ha en sån i stugan!
/Åsa
Aqvakul
29-05-2011, 07:38
Oförmånligt klimat och andra mindre gynsamma växtbetingelser kan göra att det inte blir större...
Alm blir oftast inte så stor i skogen som när den planteras i parker...
Happ, då ska jag köpa mig en alm! Den är ju jättefin hela sommaren och blir precis sådär underbar här som inga andra träd blir. Äppelträd med krona 40 cm över marken, döda plommonträd, buskliknande ask osv... Men tro inte den stod i skogen - Östersund är en stad /Åsa
Myosotis
29-05-2011, 08:56
Här har alla almar dött av almsjukan. Kanske inte riktigt läge att skaffa sig en alm just nu? Å andra sidan, om du får tag i ett friskt träd så bör ju smittorisken vara liten eftersom det inte finns så många så långt norrut?
Huggorm
29-05-2011, 09:04
Alm är härliga träd. Här hos mig är de sällsynta, men de växer ganska rikligt längs med älven. Och där, på de branta sluttningarna med extremt rik jord och mängder av grundvatten blir det helt magnifika träd. 25-30m höga och stammar som är över en meter i diameter. Där tävlar det med askarna, och bildar lövskogar som ser nästan tropiska ut. Du får glädja dig med att det är så glest mellan almarna i norrlands inland, att almsplintborren förmdoligen inte kan flyga mellan dem och sprida sin almsjuka.
Äsch då, jag hade helt förträngt att jag läst om almsjuka. Finns det något annat träd, lämplig för min zon, som blir så där gammalknotigt men inte så högt? Almen är så otroligt vacker där den växer i ett offentligt buskage. Jag tror inte jag sett ett enda liknande här, men det finns ju mycket jag inte sett /Åsa
Gossen Ruda
29-05-2011, 19:42
Den Större almsplintborren är enligt artportalen inte rapporterad längre norrut än Uppland så Östersund klarar sig med råge.
Å andra sidan är det snart så långt mellan almarna här nere att smittorisken bordd minska... Iaf om samma principer gäller växtsjukdommar som människans sjukdommar
Huggorm
29-05-2011, 20:09
Vad händer med almsplintborren när almarna dött ut, dör den också då eller ger den sig på andra träd i stället?
Gossen Ruda
29-05-2011, 20:33
CITAT (Huggorm @ 29-05-2011, 21:09)  Vad händer med almsplintborren när almarna dött ut, dör den också då eller ger den sig på andra träd i stället? Jag är osäker men jag tror att den är helt bunden till alm, eller möjligen till nära släktingar. Det finns fö ett par arter almsplintborrar.
Blev kontentan av det här att jag törs prova en alm? Den är inte härdig här men växer fint och almsplintborren är långt härifrån... /Åsa
Gossen Ruda
29-05-2011, 21:17
CITAT (Gåsis @ 29-05-2011, 22:08)  Blev kontentan av det här att jag törs prova en alm? Den är inte härdig här men växer fint och almsplintborren är långt härifrån... /Åsa Just så. Klimatet är den största faran.
Absolut, satsa på alm! Du kan bli en av dem som räddar arten, eftersom den söderut dukar under. Och almsplitborren har mycket svårare att röra sig norrut, och kanske stannar den på nuvarande nivå (jag tror att Gävle fortfarande har de nordligaste angreppen). Spintborrren dör ut när den inte hittar alm-mat.
Fröerna kallas "manna" (manna från himlen, de regnar ju ned sedan när de mognat/torkat) och är delikata att äta. Lika gott vårtecken som sparrisen och nästan lika exklusiv, mild smak. Just när de är så färska som på din bild äter man dem. Som de är eller i sallader. När de är torkade kan barnen leka att de är pengar. Några kan man försöka fröså, särskilt från den alm som du har i trakterna, de måtte ha god genetisk förmåga att klara kallare zon.
Ställ din alm skyddat och på varmt ställe. Det vill bli ett härligt stort träd och leva i 500 år men det kommer att vara mycket långsamväxande hos dig.
Det finns många sorters alm, Ulmus glabra heter den vanligaste, dvs Skogsalm, och så finns det en Ulmus glabra ssp. montana dvs Bergalm som är lite vanligare norrut.
Vad glad jag blir att ni tycker jag törs prova. Här i stan finns ett stort blandbuskage och almarna växer däri. Inte bara en utan säkert 10 st. Jag har tittat på den i flera år och tyckt den är vacker men sen ska man ju erkänna att man inte vet vad det är och dessutom ha komihåg att ta kort. Ska försöka mig på framåt sommaren att hitta mogna frön, dessutom ska jag nog prata med växtvaruhuset om dom kan skaka fram en åt mig. Tack för alla svar!
/Åsa
Huggorm
30-05-2011, 16:56
CITAT (Cilla @ 30-05-2011, 11:48)  Det finns många sorters alm, Ulmus glabra heter den vanligaste, dvs Skogsalm, och så finns det en Ulmus glabra ssp. montana dvs Bergalm som är lite vanligare norrut. Är det inte underarten montana vi har i hela landet? Jag trodde det var så, och att grundformen växte nere på kontinenten CITAT (Gåsis @ 30-05-2011, 12:26)  Vad glad jag blir att ni tycker jag törs prova. Här i stan finns ett stort blandbuskage och almarna växer däri. Inte bara en utan säkert 10 st. Jag har tittat på den i flera år och tyckt den är vacker men sen ska man ju erkänna att man inte vet vad det är och dessutom ha komihåg att ta kort. Ska försöka mig på framåt sommaren att hitta mogna frön, dessutom ska jag nog prata med växtvaruhuset om dom kan skaka fram en åt mig. Tack för alla svar!
/Åsa Eller kika i rabatter runt om den där almen, så kanske du kan hitta en fröplanta. Hittar du en som växer på en plats där den inte kan få fortsätta växa, så kan du ju ta den med rent samvete. Jag har gjort så flera gånger, jag har ingen alm naturligt på tomten heller nämligen. Lagom plantor kan vara 10-20cm, växer de i någorlunda lös jord kan man dra upp dem försiktigt. Sedan kan man krukodla dem resten av sommaren, så man kan garantera bästa möjliga växtförhållanden. Då är de starka och rötterna återställda så du kan plantera ut till nästa vår.
Hm, det får nog bli någon natt. Eller en söndag morgon efter jobbet, då är det rätt lugnt på stan. Fast buskaget är oroväckande tätt, ser någon mig där blir jag nog intagen /Åsa
Gossen Ruda
30-05-2011, 19:20
Jag gick ut tvärs över gatan och repade en näve frön. Hör av dig om du vill ha så kan jag skicka upp dem.
Huggorm
30-05-2011, 19:47
CITAT (Gossen Ruda @ 30-05-2011, 20:20)  Jag gick ut tvärs över gatan och repade en näve frön. Hör av dig om du vill ha så kan jag skicka upp dem.  Almfrön har en väldigt kort livslängd, bara några dagar. Så det gäller att vara snabb och ha tur om man skall kunna skicka.
Men när är dom grobara då? När dom trillar av, innan eller efter? Jag som tänkte vara på g och ta här hemma....Kanske har jag semester då.
/Åsa
Huggorm
30-05-2011, 20:06
CITAT (Gåsis @ 30-05-2011, 20:50)  Men när är dom grobara då? När dom trillar av, innan eller efter? Jag som tänkte vara på g och ta här hemma....Kanske har jag semester då.
/Åsa De bör vara grobara efter att de ramlat av själv, annars blevo det nog inte många almar. Men jag skulle även tro att de är grobara redan nu, om man plockar. Det är ju en liten nöt, så man får känna på klumpen i mitten att det finns något material där. Det fylls på mer och mer allt eftersom fröna växer. Hur man skall få dem att gro vet jag inte, men jag gissar att det är en bra taktik att placera fröna nästan vid ytan i fuktig jord, och sedan se till att det fortsätter hålla sig fuktigt med hjälp av sprayflaska eller liknande. De skall gro snabbt i alla fall, de behöver ingen stratifiering.
Myosotis
31-05-2011, 06:46
Det står så här på Wikipedia om utbredningsområdet: "I Norden finns skogsalmen över en stor del av fastlandet, i Norge upp i Nordlanden, i Sverige till Ångermanland och sydligaste Lappland eller ungefär så långt som hasseln går, och även i södra Finland." Hur är det med härdigheten hos lundalm och vresalm? De ska vara mer småväxta. Jag har för mig att lundalmen riskerar att utrotas av almsjukan, du kanske borde skaffa en sån? AlmLundalmVresalmAlmsjukan drabbar väl alla tre. Som någon skrev så kanske du kan göra en insats för att rädda almen genom att ha ett friskt träd utanför riskzonen. Då undrar jag om svampsporerna inte kan finnas på frön som någon skickar söderifrån, någon som vet? AlmsjukaCITAT (Cilla @ 30-05-2011, 11:48)  ...Fröerna kallas "manna" (manna från himlen, de regnar ju ned sedan när de mognat/torkat) och är delikata att äta. Lika gott vårtecken som sparrisen och nästan lika exklusiv, mild smak. Just när de är så färska som på din bild äter man dem. Som de är eller i sallader... Vad intressant, det visste jag inte. Tyvärr är det för sent för att smaka här, alla almar jag kände till är borta.
Gossen Ruda
31-05-2011, 11:27
CITAT (Myosotis @ 31-05-2011, 07:46)  Det står så här på Wikipedia om utbredningsområdet: "I Norden finns skogsalmen över en stor del av fastlandet, i Norge upp i Nordlanden, i Sverige till Ångermanland och sydligaste Lappland eller ungefär så långt som hasseln går, och även i södra Finland." Hur är det med härdigheten hos lundalm och vresalm? De ska vara mer småväxta. Jag har för mig att lundalmen riskerar att utrotas av almsjukan, du kanske borde skaffa en sån? AlmLundalmVresalmAlmsjukan drabbar väl alla tre. Som någon skrev så kanske du kan göra en insats för att rädda almen genom att ha ett friskt träd utanför riskzonen. Då undrar jag om svampsporerna inte kan finnas på frön som någon skickar söderifrån, någon som vet? AlmsjukaVad intressant, det visste jag inte. Tyvärr är det för sent för att smaka här, alla almar jag kände till är borta.  Inget fel på smaken men det går åt några frön till ett mål.
Huggorm
31-05-2011, 16:20
CITAT (Myosotis @ 31-05-2011, 07:46)  Det står så här på Wikipedia om utbredningsområdet: "I Norden finns skogsalmen över en stor del av fastlandet, i Norge upp i Nordlanden, i Sverige till Ångermanland och sydligaste Lappland eller ungefär så långt som hasseln går, och även i södra Finland." Hur är det med härdigheten hos lundalm och vresalm? De ska vara mer småväxta. Jag har för mig att lundalmen riskerar att utrotas av almsjukan, du kanske borde skaffa en sån? En mycket god tanke, men redan för skogsalmen är östersund på gränsen och de båda andra är säkert inte härdigare i alla fall.
Nu verkar mitt almprojekt gå i stöpet. Växtvaruhuset lät minst sagt tveksamma till om dom kunde skaffa mig en alm. Men dom skulle försöka.
/Åsa
Lite roligt. Just idag införskaffade jag mig Lilla fälthandboken "träd och buskar" just för att jag inte kan något om träd och vill lära mig. (Billig för den som är intresserad  ) Enligt den växer Skogsalmen upp till södra Norrland. Vresalmen verkar mer trivas i södra delar, finns på Öland enligt boken. Lundalmen finns på Gotland och Öland. Men det är i vilt tillstånd. Boken brukar specifiera om den mest är till som prydnadsträd uppåt våra trakter. Men det borde ju inte skada att testa. Om du som sagt hittat alm däruppe så talar väl det för sig själv. Lycka till!
Huggorm
31-05-2011, 17:11
CITAT (Gåsis @ 31-05-2011, 17:38)  Nu verkar mitt almprojekt gå i stöpet. Växtvaruhuset lät minst sagt tveksamma till om dom kunde skaffa mig en alm. Men dom skulle försöka.
/Åsa Det finns ju almsjukeresistenta almar att köpa, men det är korsningar mellan utländska almsorter, företrädelsevis asiatiska. Men härdighet är väll tyvärr inget de prioriterat i aveln.
Men om inte almsplintborren finns i Östersund lär inte almsjukan vara npgot större problem. Det är väl som malaria, för att få smittspridning behövs myggor av ett visst släkte. Utan myggorna, ingen smittspridning. Vilket utnyttjas i bekämpandet av sjukdomen.....
Huggorm
31-05-2011, 17:21
CITAT (KRT @ 31-05-2011, 18:16)  Men om inte almsplintborren finns i Östersund lär inte almsjukan vara npgot större problem. Det är väl som malaria, för att få smittspridning behövs myggor av ett visst släkte. Utan myggorna, ingen smittspridning. Vilket utnyttjas i bekämpandet av sjukdomen..... Idag ja, men hur är det om tio år? Men hur som helst så krävs det en viss mängd bladmassa för att det skall locka till sig almsplintborren. Trädet måste alltså nå en viss storlek innan det blir angripet. Vart gränsen går vet jag inte, och det varierar nog lite också. Men det kanske tar 20-30 år innan trädet eventuellt blir angripet, så jag tycker ändå det är värt mödan att plantera.
Gossen Ruda
31-05-2011, 17:45
CITAT (Gåsis @ 31-05-2011, 17:38)  Nu verkar mitt almprojekt gå i stöpet. Växtvaruhuset lät minst sagt tveksamma till om dom kunde skaffa mig en alm. Men dom skulle försöka.
/Åsa Fast frön till en liten almskog är på väg.
Om inte Växtvaruhuset kan, beställ från någon annan!
Sedan ska vi inte ge upp almen pga almsplintborrens spridande av kärlsjukdomarna. Även i områden och länder där almarna är klassade som utrotade, t ex stora delar av England, har en och annan alm klarat sig.
Och som sagt så ryker almarna snabbast i södra delarna av landet. Även på håll där, t ex Gotland, har man fortfarande projekt igång för att försöka begränsa och avgränsa smittan, och rädda viktiga delar av almbeståndet. I vissa städer vaccinerar man enskilda viktiga individer.
Att satsa på en almallé eller dyra större almträd för tätort i södra delarna av landet är inte att rekommendera. Men att som privatperson föröka och köpa in ett eller ett par exemplar - japp! Särskilt i din zon.
Till min privata tomt har jag flyttat småplantor. Naturligtvis kommer just mina almar att rädda hela norra Storstockholms almbestånd så småningom... ;-) Skogsalmen är ett fantastiskt träd, almsplitborrens lyckade framfart kommer säkert att mötas av en eller annan motståndare också så småningom. Lagom i tid till dess mina almar växt upp...
Så länge det finns en enda alm så finns allt hopp kvar.
Ja, det känns skönt att vara en av dom som räddar världen  Jag har ännu inte hört något från växtvaruhuset, men jag ska ta en sväng förbi där någon dag och se om jag kan pressa på. Andra zonknäcker japanska lönnar och annat fint, jag längtar efter en alm. Så det kan bli. Tack för all uppmuntran! /Åsa
Huggorm
01-06-2011, 21:12
"Herbie", en ovanligt stor och välkänd amerikansk alm, hade almsjukan femton gånger innan döden slutligen inträffade. http://en.wikipedia.org/wiki/Herbie_%28tree%29
En näve almfrö är på väg! Om alla tar sig har du snart en almskog
Nu har jag hängslen o livrem för nu har jag tiggt frö från två håll, tack snälla.
/Åsa
CITAT (Gåsis @ 02-06-2011, 09:25)  Nu har jag hängslen o livrem för nu har jag tiggt frö från två håll, tack snälla.
/Åsa Som sagt, du har snart en almskog
Huggorm
02-06-2011, 08:31
Men prova gärna också fröna från trädet på bilderna, det har ju bevisligen goda arvsanlag för att klara kallt klimat.
Huggorm, det ska jag. Men det har precis kommit igång så jag måste nog vänta lite. Vi är sena av oss här uppe!
/Åsa
Gunilla T
02-06-2011, 08:58
Ursäkta lite OT - här finns ju kunskap om alm så jag passar på att fråga..
I vår har jag planterat ett alldeles förtjusande träd, Ulmus x hollandica `Jacqueline Hillier´ . En småväxande hybridalm som är toppympad. Hur är det med almsjukan på dessa hybrider?
Huggorm
02-06-2011, 10:19
CITAT (Gunilla T @ 02-06-2011, 09:58)  Ursäkta lite OT - här finns ju kunskap om alm så jag passar på att fråga..
I vår har jag planterat ett alldeles förtjusande träd, Ulmus x hollandica `Jacqueline Hillier´ . En småväxande hybridalm som är toppympad. Hur är det med almsjukan på dessa hybrider? "Resistance to Dutch elm disease is not known, but is probably academic as the tree is unlikely to attain the height at which it would attract the attention of the bark beetles that act as vectors of the disease. In trials in the USA, 'JH' was found to be virtually unaffected by the Elm Leaf Beetle Xanthogaleruca luteola." http://en.wikipedia.org/wiki/Ulmus_%27Jacqueline_Hillier%27
Gunilla T
02-06-2011, 11:13
 Huggorm - det verkar ju lovande iaf!
stennie
03-06-2011, 10:07
Ledsen att komma med dåliga nyheter, men jag hade just en sådan hybrid och har också hört att den inte skulle bli angripen, döm om min förvåning då den plötsligt i sommras vissnade och dog! 070806 (12).JPG
Myosotis
03-06-2011, 12:46
(OT: Din hund är såå söt, stennie!! )Trädet på Gåsis´ bild kanske är en vresalm? Är det någon som kan artbestämma den på bilden?
Huggorm
03-06-2011, 19:16
CITAT (stennie @ 03-06-2011, 11:07)  Ledsen att komma med dåliga nyheter, men jag hade just en sådan hybrid och har också hört att den inte skulle bli angripen, döm om min förvåning då den plötsligt i sommras vissnade och dog!  Intressant, om än sorgligt. Det kan ju ha berott på något annat än almsjukan, det finns ju mycket som kan drabba ett träd. Eller så kanske du hade en väldig otur, och en almsplintborre råkade snubbla över just ditt lilla träd. Ett såpass litet träd som på din bild skall ju egentligen vara för litet för att attrahera denna skalbagge, men är oturen där så kan det nog hända ändå.
Gunilla T
04-06-2011, 08:32
Ahaa..det var ju inte kul att höra..får hoppas på det bästa. Jag förlorade min guldalm i vinter men har ingen susning om varför. Kanhända var vintern för hård..
honungsblomster
04-06-2011, 19:16
Hej Gåsis!
Var hittade du almen? Jag bor själv utanför stan och försöker samla på lövträd.
Hej! Dom står i buskaget mellan hofvallen o berners. Hade z-kupolen stått kvar hade jag sagt precis ovanför den. /Åsa
Pust och stön säger den här lilla som fått onödigt stor hatt  Här ser ni början på en almskog!  /Åsa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|